söndag 16 juni 2013

Poolen fram och fullt hus

Vid frukost så säger William följande:
"då jag blir stor ska jag köpa mig en rakaparat och klippa håret lika kort som vaari (morfar). Jag ska klippa runt också som vaari har här *visar uppe på hjässan* för vaari har inget hår där".
Lyckades hålla mig för skratt, han såg så allvarlig och helt enkelt go ut.
Efter frukost följde vi svärmor till vändplan och vinkade av henne.
Sen blev det lite lek hemma, vi tjejer hamnade i Janiinas rum och byggde med stor lego medan William byggde med små lego i deras rum.
 Snart nog kom Alexander över (grannpojken) och sen före lunch kom Katrin med sina 3 pojkar.
Sen var det fullt hus! 5 pojkar och 2 flickor, 4 av barnen är 4år. Förstå att de hade kul!
Jag och Katrin satt och tog det lugnt och umgicks medan barnen busade i stortrollens rum och även i lilltrollets rum.
Då M-P kom hem strax efter vi ätit lunch så ville barnen ha fram poolen, men det började regna lite då så alla sprang in igen.
Men senare klarnade det upp igen och efter lite tjatande så fick de som de ville, M-P blåste upp och tvättade av poolen efter vintervilan.
Barnen var så glada så de knappt visste vad de skulle göra, så de sprang fram runt poolen och M-P i glädje. Såklart kunde M-P inte motstå frestelsen utan sprutade vatten på de glatt skrikande och springande barnen.
Men det var ett gäng smarta barn det, de sprang fram och åter och gömde sig bakom bordsduken i vax som hängde på tork. Ja inte blev den torr under eftermiddagen...
Självklart blev det vattenkrig, M-P klarade sig inte undan det så det blev klädbyte för han, barnen hade i alla fall sina badkläder på sig.
Jag bakade äppelpaj till eftermiddagen vilket var väldigt uppskattat av alla.
Även Janiina åt med god aptit fast hon redan ätit två hela mackor!
 Efter lite mera lek var det dags för Katrin att hinna med bussen med sina pojkar.
Och inte långt efter blev Alexander också hämtad hem för middag.
Lugnet sänkte sig här hemma...
William lekte vid den nästan tomma poolen, Sanna gungade och Janiina blev gungad.
Snart nog började vi med lite trädgårdsjobb, M-P klippte gräsmattan medan jag gjorde middag och efter middagen fick maken hjälp att kratta ihop det sista av gräset.
 Janiina styrde målmedvetet sina steg till förrådet och pekade på redskapen så även hon fick en liten kratta.
Medan Janiina fick bada (i badkaret) så hjälpte Sanna och William mig med att rensa ogräs bland syrenbuskarna. Jätteduktiga var de!
Så jobbet blev snabbt gjort.
Förresten så har blomman i Janiinas rum som vi trott inte skulle bli så mycket mer av fått en knopp och idag har den börjat slå ut. Vacker är den.
 Imorgon är första officiella semesterdagen för mig, inget inplanerat mer än det normala hushållsgörat som jämnt väntar.
Skönt!
// Sargit

Inga kommentarer: