tisdag 25 juni 2013

Härlig dag, trots förkylning

Jag vet inte vart dagen tog vägen idag. Jag är fortfarande sjuk men inte lika däckad som igår, önskar bara att snuvan, hostan och halsontet skulle försvinna helt och att rösten börjar fungera som den ska.
Så det blev jag som fick kliva upp med Janiina då hon vaknade eftersom M-P hade lite ont i ryggen efter gårdagens övningar (glömde säga att han försökte gräva upp en stor stubbe igår, förutom innebandy träningen).
Efter frukost smet Janiina ut i pyjamas, jag orkade inte jaga henne utan lät henne hållas.
Satte mig bara ner i solstolen och iakttog hennes lek.
Som vanligt fick jag ett stort flin då jag skulle fota henne.
Hon ser lite knubbig ut på denna bild, gullunge.
 Nu börjar det skymta mer och mer rött i jordgubbslandet också, så årets andra jordgubbe delade jag och maken på. Oj så god den var!
 Jag tog även idag en tupplur med Janiina efter att först ha försökt få henne att sova i en halvtimma i egna sängen först. Men nu har jag påbörjat en bok i alla fall så har lite annat att roa mig med än mobilen vid nattningarna. Få se hur lång tid det tar denna gång att läsa ut boken...
Hon somnade tungt bredvid mig och jag slumrade till en stund jag med. Sen låg jag och läste en bra stund. Det jobbiga var att behoven kallade men om jag skulle flyttat mig så hade hon ju vaknat så det var bara att hålla sig...
På eftermiddagen fick vi hem två glada troll som haft det gott hos mummu.
Sanna hade fått fina flätor igen som hon stortrivdes i.
Det värmer i hjärtat då de börjar säga "vet du, jag har saknat dig igår när jag skulle sova. Jag har saknat dig och pappa och Janiina jättemycket" och så får vi alla en massa kramar från dem och pussar.
Men snart nog kommer de på att de vill bada.
Vattnet var något varmare idag men fortfarande alldeles för kallt för mig som är en riktig badkruka.
Så jag vattnade gräsmattan och bärbuskarna istället mellan snörvlandet.
Men barnen var väldigt glada åt att få bada och lekte en lång stund i vattnet, även M-P badade med dem en stund.
Alex kom förbi precis då de badat klart så då lekte de i stortrollens rum innan middagen.
Kvällen avslutades med "Bananer i Pyjamas" och "Lilla isbjörnen" båda på finska efter barnens önskemål.
Visst ja, William pratade finska med Janiina idag helt plötsligt. "se on minun" sa han om någon leksak som Janiina hade tagit. Det är ju han som är den som brukar säga att han inte kan mammas språk (fast det gör han ju men vill inte prata det helt enkelt). Vore skönt om de båda ville börja använda finskan lite mer med mig...
// Sargit

Inga kommentarer: