måndag 17 juni 2013

Cykeltur med picknick

Då vi lekte i Janiinas rum på morgonen så fick jag bland annat njuta av en liten konsert som William höll sjungandes i sin "mikrofon" som han byggde enbart för detta ändamål.
Han sjöng på "engelska", enligt honom själv. Så söt han var!
På eftermiddagen trotsade vi de hotande regnmolnen och tog oss iväg på den utlovade cykelturen med picknick vid stranden som mål.
Det duggade lite lätt men det struntade vi i.
Ett träd hade fallit över stigen till stranden, så vi fick lyfta över cyklarna och cykelvagnen.
Då M-P skulle lyfta sin så lossnade hans sadel!
Den gick inte att fästa igen utan verktyg så han fick cykla sadellös, stackarn.
Väl framme vid stranden så valde vi att placera oss under ett stort träd som skydd mot regnet.
 Men plötsligt klarnade det upp och det slutade regna helt.
Vi var ensamma på badet och fick njuta av den fina naturen och solskenet. Lite åskmuller hördes men snart nog försvann den bort också.
Då vi ätit upp våra mackor och meloner så ville barnen titta på vattnet.
 M-P kastade lite macka på vattnet varvid alla barnen försökte också få det att studsa på vatten ytan, Janiina genom att kasta flera stenar samtidigt.
 Vi gick lite på bryggan också och försökte spana på fiskar.
Efter en stund var det dags att fika igen, denna gång på bullar, kakor och russin.
 Sen fortsatte cykelturen.
Janiina stortrivs i sin stol, nu fick hon åka bakom mig.
 Då vi ville undvika det omkull fallna trädet så tog vi en annan väg hem, en liten omväg.
Mycket uppförsbackar och sen mot slutet av den stigen/vägen så fanns det en bom så M-P fick ändå koppla loss cykelvagnen.
 Men sen bar det av hemåt.
En hel härlig eftermiddag hade vi och alla barnen var väldigt nöjda. Fler cykelturer med picknick lär det bli denna sommar...
Till middag var det planerat palt och då vi vet att Thomas och Lina också gillar det s bjöd vi över familjen Beutler på middag lite hastigt.
Här tittar de på en tecknad kortfilm på Thomas telefon efter maten.
På måndagar spelar några kollegor till mig och andra "tjej-innebandy", dvs bara tjejer/kvinnor i Rosersberg. Men då M-P har träning på måndagar har jag inte kunnat vara med men idag skulle han inte på träningen så då passade jag på att följa med Elin och Lina dit.
Jag har inte spelat innebandy sen skolan! och fast vi var väldigt få ikväll så fick jag upp lite värme i alla fall, så där lagom svettig blev jag. Kul var det!
// Sargit

Inga kommentarer: