onsdag 30 november 2011

Pepparkaksbak på dagis

På eftermiddagen var det dags för lite pepparkaksbak igen, denna gång på barnens dagis.
De har haft en lista uppe med frågan om vilka som kan hjälpa till och självklart ställer vi upp och umgås med våra barn på dagis. Hihii...
Nåja, gjorde ju lite annat också men Sanna och William blev plötsligt väldigt mammiga och pappiga så de ville hellre vara med oss då vi förberedde inför bakningen med mera än att leka med sina kompisar.
Sanna glömde oss dock senare då hon valde att sitta med sina dagis vänner och deras föräldrar än med någon av oss under själva bakningen.
 Då alla pepparkakorna var gräddade var det dags att äta lite julgröt och mackor.
Blev imponerad av att barnen kunde själva hämta mjölk eller vatten från dricka bordet, de fyllde på genom att trycka på en knapp (mjölken) eller vrida upp en "kran" (vattnet), vet ej hur jag ska förklara det.
Men imponerad blev jag då de även bar sitt glas själv till bordet utan att spilla!
Väldigt trevligt var det att umgås med andra föräldrar och även se barnen i deras "dagmiljö" så att säga.
Vi satt vid samma bord som våra vänner Fayeza och Hasnain och deras barn.
 Ett försök till att ta kort på vår familj, men Sanna vände bort huvet i sista stund då annat fångade hennes uppmärksamhet.
 Det krävdes lite övertalning att få med oss barnen hem sen, William ville jättegärna bli kvar på dagis.
Senare på kvällen så fick vi besök av min kompis Anneth, med sig hade hon ett varsitt paket till barnen.
De tog inte lång tid för dem att riva upp omslaget på pixie böckerna som de sedan ville "läsa".
 Efter ett tag smälte de också och accepterade Anneth då hon erbjöd sig att läsa de nya böckerna för dem när jag vägrade (läser ju bara finska till dem och orkade inte översätta).
Även min pappa och Helena kikade in lagom till kvällsfikat till barnens glädje.
Första riktiga kvällsfikat blev det för vår familj, då barnen fick hoppa över vällingen ikväll.
William protesterade lite och gnällde efter sin välling, men det var nog mer för vanans skull än hungerns.
De somnade rätt så snabbt sen.
Jag gick in och sa godnatt efter att M-P läst sagor för dem, då var William plötsligt väldigt mammig, men efter en stund då jag pratat lite med honom, bäddat ner honom samt gett flera godnatt pussar så somnade han innan jag ens hann ut ur rummet.
För mig blev det lite umgänge med Anneth innan hon cyklade hem för att hinna se resten av "Greys Anatomy", som tyvärr hade säsongsavslutning ikväll.
Tycker inte om att behöva vänta så länge med att få se hur det går härnäst...
Även "Body of proof" hade säsongsavlsutning idag, vad ska man nu titta på för något på onsdag kvällarna?
// Sargit

Inga kommentarer: