lördag 26 november 2011

Sagor, pepparkaksbak och filmkväll

Sanna kom in till oss vid åtta tiden och sa "jag kissnödig, måste kissa toaletten", vi sa bara du vet hur man gör så gå in på toa du.
Hon går glatt in i badrummet (som är vägg i vägg med vårt rum) och så hör jag hur hon håller på där inne.
Snart ropar hon "jag stor tjej, jag behöver ingen hjälp" och några gånger "jag kissa på toaletten mamma/pappa" och lite andra glada utrop.
Då jag själv måste upp då nöden kallar (tur vi har två toaletter) så kikar jag in till den väldigt nöjda och glada Sanna som säger "jag kissa på toaletten, kan själv" då hon ser mig och så ler hon brett.
Var tvungen att ta denna bild på henne då, tekniskt sett så gör hon det hon säger...
 Senare var det dags för andra lördagen för mig som finsk sagotant på bibblan.
Idag kom Zacharias och Saga med sina mammor och syskon för att lyssna på sagor.
Efter frukt/fika pausen så fick barnen leka av sig lite, de hade jätteroligt!
 Var svårt att få dem därifrån då det var dags att gå...
Efter lunch och liten tur till ÖB (vilket sammanlagt tog över två timmar) så kom vi äntligen hem.
Barnen var nöjda och glada och ville inte alls gå in, så då släppte jag ut dem på vår baksida.
Där roade de sig i ungefär fyrtiominuter med vatten och pinnar.
Skönt att kunna släppa ut dem och ändå ha full koll på vad de gör medan jag står inomhus i värmen...
Senare på eftermiddagen kom Zacharias med familj över för att baka pepparkakor med oss.
Barnen tyckte om att baka och höll på ett bra tag.
Vi fick så klart hjälpa till med kavlandet och lite annat, men i det stora hela så har vi nog framtida bagare i barnen...
 M-P och Heidi fick inte hjälpa oss att baka då de säkert skulle ätit upp mer deg än vad de skulle bakat ut...
 Men Heidi fick chansen långt senare då alla andra ledsnat på bakandet, William höll ut längst av barnen.
Sen tog leken i barnens rum över.
Här leker de doktor, Sanna håller "patientens" hand medan "doktorn" undersöker och "opererar", verktygslådan William fick av M-P förra helgen användes flitigt...
 Kvällen avslutades med första filmkvällen med hela familjen, det blev "Bilar 2".
Barnen satt som trollbundna först,
 men sen kröp Sanna upp i min famn och somnade efter halva filmen medan William höll ut hela filmen och lite till, han gillar verkligen bärgarn.
 Till och med då vi lagt honom i sängen tog det ett tag innan han till slut somnade.
 Länge sen vi tog en magbild kom vi på (efter en liten förfrågan från svärmor) så här kommer den.
Jag är i vecka 31+4 idag.
// Sargit

2 kommentarer:

P-A sa...

Jag bara längtar tills jag kan komma och hälsa på nästa gång!. så nyfiken på erat hus! bland annat XD

farmor Anci sa...

hmm äntligen får jag se magen.Den ser ju lite annorlunda ut än den förra, tycker jag =) och det borde det ju.Tack och kram till er alla