söndag 6 november 2011

Flytten och tiden kort därefter

Som ni märkt så har bloggen fått lida under den senaste veckan, orken, lusten och framförallt tiden har inte riktigt funnits där.
Men nu ska jag försöka sammanfatta tiden från flytten och framåt så gått det nu går med mitt minne.
Fredag, dagen innan stora flytten, så hämtade jag barnen från dagis och sa att nu får de packa ner några av sina saker och ta dem till nya hemmet, huset.
Tanken var att de skulle få ta med några av sina leksaker och se vart de hamnade, men det slutade med att de tömde hela sitt rum (förutom möblerna)!
Snabbt gick det också, här ser ni hur glada de är över att få flytta.
Vaaris bil fylldes snabbt med leksaker, tur att M-P kom hem i lagom tid så vi kunde fortsätta fylla på leksaker i Kian sen.
 Så fort de burit något till bilen skyndade de sig för att hämta något annat, de hjälptes till och med åt med gunghästen.
 Då vi kom till huset, jag och Helena promenerade med barnen och herrarna körde bilarna, så var barnen inte lika intresserade av att bära längre, de ville leka istället ute på vår tomt.
Strax därefter gav sig våra småtroll sig iväg med vaari och Helena medan jag och M-P småfixade i huset.
Vi tog en middagspaus senare och åt hos min pappa och sedan sa vi godnatt till våra små älsklingar som skulle få bli kvar i vaari och Helenas vård över natten och nästan hela nästkommande dag.
Själva åkte vi hem till lägenheten och packade ner det sista med hjälp av Lina. Lång kväll blev det.

Lördag, flyttdagen!
Då flytthjälpen kom så tog jag våra två champagneglas som vi fått i bröllopsgåva (vågade inte packa ner dem) och gick till huset. Lämnade resten åt herrarna.
I huset små plockade jag upp lite saker och sedan försökte jag hinna med att dirigera vart saker och ting skulle då bilen kom med alla lådor och möbler.
Linnea hade jag först till min hjälp att packa upp saker i köket, vilket var jätteskönt.
Fort gick det! Hann knappt reagera föränn allt var i huset och jag, Lina och Elin åkte iväg för att inhandla lunch till alla. Pizza så klart.
Redan vid ett tiden var allt inburet och så kunde vi sätta oss i vårt nya vardagsrum i soffan och på stolar och njuta av lunchen.
Tusen och tusen tack igen till våra vänner Arn, Nisse, Laszlo, Oscar, Lina, Elin och Linnea!
Ni är guldvärda allihop!
Senare på eftermiddagen kom våra små älsklingar hem, men de var så trötta efter en dag på Ikea med vaari och Helena, att de somnat på hemvägen med sina nya kuddar i famnen.
De sov en bra stund till i vagnen sen, vilket var tur så vi hann få ordning på deras rum.
Men till slut väckte vi dem och så fick de gå in och leka i sitt rum.
Så glada de var och verkade trivas kanon direkt.
 Under kvällens gång fick vi så pass ordning så att vi kunde sova i vår säng, matbordet på plats, köket andvändningsbar samt lite annat smått och gott på plats.
Det hade inte gått så smidigt utan hjälp av Helena och min pappa.
Vi firade flytten med att äta ute på fyra små rätter.
Barnen hade inga problem att somna på kvällen i sitt nya rum, fast det blev lite senare än vanligt då de var rätt uppe i varv.
Sanna fortsätter med att fördröja sömnen med orden "Jag kissnödig mamma, sitta på toaletten" och så vidare.
Då barnen somnat grävde vi fram Maxi Yatzy och godis och satte oss för att varva ner lite, jag förlorade rejält...
 Så här sött såg det ut då jag kikade in till barnen innan vi gick och la oss.
De sov gott hela natten.
Söndagen gick i shoppingens tecken, vi hann med Bauhaus, Ikea, El-giganten och Jysk.
Har just nu inget minne av hur kvällen var, mer än att M-P fick agera rörmokare efter att ha njutit av första badet. Inte så roligt avslut på hans bad kan jag tillägga...

Måndag var dagis stängt för de hade planeringsdag, så vi hade bestämt en lekdate med Heidi, Zacharias och Amelie som kom över.
Men innan de kom hann barnen ta sitt första bad, vilket behövdes...
Sanna var inte alls sitt pratglada jag och verkade väldigt trött men antog att det var flytten som tagit på krafterna...
 Men så var det inte utan mitt i lekdaten så kräktes Sanna ner hela sig!
Magsjuka, det tackar vi för *suck*.
Zacharias och William lekte så fint ihop men det blev ett snabbt slut på det då Sanna blev dålig.
William var så söt mot sin syster och gick fram och smekte henne på huvudet och gav henne en puss då hon låg på soffan och vilade (det var innan hon kräkts). Han hade svårt att förstå att han inte fick gå nära henne senare, men då jag förklarade att Sanna var sjuk och hade kräkts och att jag inte ville att han också skulle bli sjuk så nöjde han sig med att läsa böcker och lägga pussel först själv och sedan med mitt sällskap.
Sanna var däckad i två och en halvtimma!
Som tur var var det ett kortvarigt besök av magsjukan och inga fler blev drabbade, men försäkerhets skull blev det lite isolerat för vår del och ändringar i planerna då jag egentligen skulle jobbat tisdag och onsdag... På tisdag skulle jag dessutom skriva på sista papprena för försäljningen av lägenheten samt lämna över nycklarna (vilket är en lång historia med strul så klart, men väljer att hoppa den).
Hann dock jobba lite på onsdag, först med barnen med då de umgicks på öppna förskolan med Inger,
för att sedan efter sopplunch i Valsta kyrkan fortsätta leka hos mummu medan jag fortsatte jobba.
Det konstiga var att Sanna mådde helt ok efter att hon fått sova på måndag, lite trött men annars var det bra.
Så tisdag och onsdag lekte båda som vanligt och började ledsna på varandra då det bråkades mycket mellan syskonen.
Här leker de hos mummu då jag skulle hämta dem på tisdag efter bankbesöket, inte lätt att få dem därifrån...

Onsdag efter jobbet möttes hela familjen upp på Eurostop (M-P hade hämtat barnen hos min mamma).
Där lekte vi en stund samt tittade på djuren på Arken, innan lite mathandling och hem för middag.
Det var även min födelsedag på onsdag så vi fick middagsgäster också av min pappa, Helena och min gudmor Seija som en trevlig överraskning.
Jag var duktig och gick och simmade med Lina senare på kvällen.
Här en bild på när min älskade familj tittar på tv (tror det var på tisdag kväll) vilket vi varit utan i några dagar, Simpsons till barnens glädje.
Avslutar detta förvirrade inlägg, med hopp mellan dagarna, med en magbild som togs på kvällen på min trettiotreårsdag.
Då var jag i vecka 28+1.
Nu orkar jag inte tänka mer så får fortsätta blogga ikapp en annan dag.
Tack till min mamma, pappa och Helena för all hjälp under denna första vecka med sjukdomar och organiserad kaos eller vad man nu ska säga om det...
// Sargit

2 kommentarer:

Anneli sa...

Har hittat din blogg och även hittat foto på Kaj och Helena så kul att se dom saknar dom i massor häsa dom från mig.
Hoppas det mesta är klart med flytt

mummu sa...

kyllä mun lapsenlapseni on reippaita(ja kilttiä)