lördag 25 september 2010

Städa och baka - borde gjorts i omvänd ordning

Då det blev lite senare än vanligt igår så sov barnen till halv nio, det var länge sedan men skönt.
Vi avnjöt av frukosten tillsammans för en gångs skull, ingen dator ingen tv i bakgrunden, det var skönt.
Sedan underhöll jag barnen i deras rum medan M-P plockade undan lite, dammsög och tvättade golven i stora rummet.
William kom ut lagom då M-P våttorkade köksgolvet och ville gärna hjälpa till.
William ville även hjälpa till med lunchen idag, eller rättare sagt var han mammig och vägrade lämna min famn så jag satte honom att "jobba". Han fick hälla i vatten i grytan, tömma påsens innehåll samt röra om, resten av tiden satt han snällt på köksbänken och tittade på medan jag förklarade vad jag gjorde.
Efter lunch tog vi alla en middagslur, jag vaknade först och passade på att ta en dusch och klä på mig.
Vi fick väcka barnen då klockan närmade sig halv fyra.
De blev jättemammiga så jag fick sätta mig i soffan och ha en liten mysstund med dem medan de vaknade till.

 Efter det sena mellanmålet så satte vi igång att baka sockerkaka.
Blev inspirerad av en annan tvillingmamma för någon vecka sedan som gjort det med sina små så tänkte ja det får bära eller brista.
Både Sanna och William var lite fundersamma över vad som var på gång, men då de väl insåg att de fick hjälpa till så var de hur glada och nöjda som helst.
De fick turas om att hälla i ingredienser, vilket ibland ledde till att William blev otålig då Sanna var lite långsammare med att ta emot det hon skulle ha i, han ville ju göra mera.
William hällde i mjölken direkt ur måttet medan Sanna hade en annan teknik, med hjälp av teskedsmåttet hällde hon i mjölken lite i taget.
 Hon fick hålla på en kort stund men sen började William bli otålig så jag fick henne att hälla i resten på en gång.
Smeten var tydligen god, men Sanna var mer intresserad av "sin" kaka, då jag flyttade kakformen med smeten utom räckhåll så blev hon jätteledsen.
William förstod först inte vad det var för mening med att smaka på smeten, men då han väl fått smak på det så gick det inte att stoppa honom.
När M-P tog bunken ifrån honom för att skölja ur den blev han jätteledsen.
Sanna förstod inte varför hennes kaka skulle stå i ugnen och stod länge och tittade på den.
Jag fösökte förklara att den måste bli färdig först och att det skulle ta en stund men det hjälpte inte.
Först då det lockades med lite lek så gick det bra att gå därifrån.

Pappa och Helena var förbi en snabbis med lite kläder till barnen som de "råkat" handla idag.
Barnen blev jätteglada över besöket, både morfar och Helena är ju poppis hos dem.
De stannade såpass att de hann se resultatet av barnens bak, men då vi skulle äta middag först och de redan ätit så fick de skjuta på provsmakningen till en annan dag.
Allt har ju blivit försenat idag då även middagen.
Men till slut fick vi njuta av pommes och lövbiff och annat smått och gott.
Sanna njuter av min majskolv då hon redan ätit upp sin halva, borde vetat bättre och gett henne en hel från början.
Efter maten fick vi njuta av den goda sockerkakan, barnen ville såklart ha mer men fick snällt nöja sig med två bitar var.
Tack till Sofia som gav mig modet att ge mig på det här med att baka med de små, hade tänkt vänta ett tag till men nu är det bevisat att det faktiskt går att baka med småbarn också.
Var faktiskt lite feg och hade assistans av min älskade make också.

Båda barnen var väldigt trötta på kvällen så det var bara pyjamas och välling som gällde strax efter middagen.
En väldigt trevlig hemma lördag med familjen idag, även om vi nästa gång kommer att baka först och städa sen...
Nu efter att ha stillat vår datorabstinens en stund så ska vi sätta igång en film att mysa till.
// Sargit

1 kommentar:

Moster Tina sa...

Modigt syster! Bra att du vågade. Ser för övrigt ut som om William håller på å vrider huvudet av sig på er gosa-bild haha.