söndag 12 september 2010

Kyrksöndag och hälsa på släkt

På förmiddagen hann jag och barnen faktiskt till söndagens gudstjänst.
Länge sedan jag var på gudstjänst utan att jobba, men idag bestämde jag mig spontant för att ta mig upp till Valsta på familjegudstjänten.
Det var nämligen välkomnande av nya prästen Annika (som jag redan jobbat tillsammans med i våras då hon gjorde sitt pastorala år hos oss) samt att Valsta gospel skulle sjunga.
Var själv med i gospelkören för några år sedan men tog ett sabbatsår då jag började läsa till församlingspedagog.
Sen hann jag vara med ett stund innan barnen föddes då jag tog sabbatsår igen vilket fortsätter än.
Tyvärr verkar det inte bli något sjungande för mig mer då tiden inte räcker till riktigt, i alla fall inte i gospelkören.
Familjen Beutler var också där och blev glada att se mig för både Lina och Thomas sjunger i kören och frågade då om jag kunde se efter Emma och Elin under gudstjänsten, nåja Elin klara sig ju själv då hon är så stor och hemma i kyrkan så henne behövde jag ju itne springa efter.
Jag hade fullt upp kan jag säga med att hålla tre ett och ett halvåringar vid gott humör.
Missade nog en del av predikan men annars gick det rätt bra.
Sanna och William satt snällt på bänken från och lyssnade fascinerat på kören.
Sedan busade Elin med Sanna och mot slutet klättrade alla tre små trollen upp och ner i vår vagn och på kyrkbänken.
Få se när jag hinner kopiera lite bilder från Beutlers då jag fotade med deras kamera den lilla tid jag hann göra det.
Blev en lite väl lång gudstjänst tycker jag, även om den var trevlig. Men vi kom till kyrkfikat först halv ett och då skulle barnen redan ätit lunch för länge sedan!
Så snabbt värma mat till dem och skyffla i, de åt med god aptit även om det blev burkmat vilket de inte ätit sen i somras då vi var på resande fot.
Senare än tänkt kom vi då iväg till dagens planerade resmål, min mormor Kerttu i Enköping.
Hon har nyligen fått flytta från sin lägenhet i radhus (vet inte vad jag ska kalla det) till en lägenhet i ett vårdhus.
Lägenheten var större än den förra och jättefin och så är vården lite närmare fast hon fortfarande bor själv.
Sanna och William var till en början inte på sitt solskenshumör då de var nyvakna men sen var de nyfikna och glada som vanligt.
Mormor tog fram sitt instrument som hon ville visa Sanna och så fick Sanna prova den.
Så fin bild fick jag till med min mors kamera.
Äldre generationen med den yngre.
Till mellanmål fick barnen och vi vuxna njuta av min mammas hembakta frallor.
De gick åt en hel påse med frallor.
Gott var det.
William spanar beundrande in sin mormor som mutar honom med ost och annat gott.
Min moster Elina, min mamma Astrid och mormor Kerttu lyckades jag övertala till en gruppbild, barnen vägrade vara med som jag tänkt först.
Istället sprang de runt på balkongen och busade.
Sanna var faktiskt lite rädd för gammelmormors rullstol, varje gång den rörde på sig fick hon nästan panik.
Även om jag försökte förklara att den är som en vagn fast för vuxna, hon såg nog inte riktigt likheten.
Jag och min mormor poserar.
Hemresan blev nästan en mardröm.
Bestämde mig för att köra E18 hem istället för småvägarna, det gick bra i tio minuter sen tog det stopp!
Bilkön sniglade fram på max 10km/h eller så stod den helt still.
Inte så kul att sitta fast med två hungriga barn som borde fått middag senast sex och inse att detta kommer inte att ske.
Det tog över två timmar att ta sig hem!
Det visade sig att E18 var avstängd vid Bålsta avfarten på grund av en olycka med lastbil inblandad så trafiken omdirigerades genom Bålsta vilket resulterade i de enorma köerna som förutspåddes i radion att vara till ca åtta på kvällen.
Då vi äntligen kom till Bålsta och kunde stanna så satte sig min mor bakom ratten medan jag kröp bak mellan barnen och gav dem lite ätbart i form av smoothie och efterrättsburk, det var vad som fanns med förutom burkmat men båda vägrar äta kallmat.
Vi åkte från mormor halv sex och var hemma strax före åtta.
Men barnen hade kommit in i andra andningen och var hur glada som helst.
Sanna var för ovanlighetens skull pappig.
Här försöker hon smaka på en gul squasch som jag köpte vid kyrkan som grogruppen har odlat fram, köpte även potatis.
Ekologiskt, närodlade grönsaker är bra.
Tips om vad jag ska tillaga av den tas tacksamt emot.
Sen middag blev det men barnen verkade inte så missnöjda.
Här en nöjd William efter en snabbdusch innan läggning.
En lång dag har det varit så strax dags att lägga sig.
Men först förbereda barnens kläder inför morgondagen.
// Sargit
P.S.
Passade på att låna mammas kamera idag, tack mamma.

1 kommentar:

mummu sa...

hyvin näkyy onnistuvan kuvat silläkin kameralla.pidä nyt se toistaiseksi.kunnes saatte hankittua toisen.
me muuten lähdettiin äidin luota kl.17.10.minä olin kotona kl.19.50,joten eiköhän se tulo kestänyt sinulle jokusen minuutin vaille kolme tuntia.
se instrimentti on muuten nimeltään kantele(kannel)