fredag 9 oktober 2009

Mammas mat duger!

Idag har jag serverat mina älsklingar egen gjord köttfärssoppa.
Både Sanna och William åt med god aptit och min man var inte sämre han (eller så var han bara hungrig) som åt två fyllda tallrikar.
Skönt att barnen inte har några problem med att äta min mat.
Då de började med smakportioner så gjorde jag potatismos till dem och det gick ner, sen började vi med burkmaten så att de skulle få prova på fler smaker.
En kväll var jag duktig och stod vid spisen och gjorde storkok av barnmat som jag frös in i lagom portioner. Dagen efter fick mina små smaka hemma gjord potatis- och palsternackspure samt brockoli, det dög inte.
De vägrade äta min mat.
William åt lite men verkade inte gilla det heller så jag tänkte att ok jag provar igen senare.
Men det glömdes bort.
Och nu har de alltså för andra gången ätit samma mat som vi!
Så nu ska jag komma på fler maträtter som hela familjen kan äta.
Ska testa spaghetti köttfärssås i helgen kanske.
Någon som har fler förslag?
Blev inte så många bilder tagna idag då lilla mamma led av sömnbrist pga att lille herr William höll oss vakna på natten.
Men kameran kom fram en stund då unge herrn kröp runt efter middagen.

Han hade ett roligt sätt att ta sig fram på, sittandes och så "studsade" han fram.
Såg rätt roligt ut.
Efter nattningen av barnen åkte jag iväg för att nattvandra då det var min ansvarskväll ikväll.
Det var inte mycket folk alls ute, men med trevligt sällskap gick tiden fort.
Skönt med en lång promenad i friska luften.
Då jag kom hem för en stund sedan låg hela familjen och sov gott, till och med Max.
Ska göra dem sällskap nu så att jag orkar upp imorgon då, mest troligt, William vaknar tidigt.

2 kommentarer:

mummu sa...

joo,on ehdotuksia.itse olit pienenä allerginen kalalle muttet enään,vaikka et sitä erikoisemmin rakasta.opeta lapset syömään kalaa,se on terveellistä.keitä esimerkiksi pakastekalaa,voit vaihteluksi joskus keittää siihen valkokastikkeen.se vasikanliha on vieläkin hyvää kastikkeena lapsille,ei ole liian voimakasta.maksalaatikkoa voi syödä muutenkin kun jouluna.samoin porkkanalaatikkoa.tee juustokeittoa.se on helppo ja hyvä ruoka,nopea valmistaa.tietysti neuvolassa taas sanotaan toisin,mutta olette te kaikki neljä lasta pysynyt hengissä ja jo aikuisia.(täytyy kyllä ihmetellä,teitä kun ei ole kasvatettu kirja kädessä)

ankan sa...

Mina ungar äter hemmagjord mat till lunch, och burkmat på kvällen så att de ska kunna äta bägge delarna.
Den hemmagjorda maten består nästan alltid av basen rotfruktspuré (potatis, morot, palsternacka) kompletterat med tex kokt fisk m. grönsaker, köttfärsröra eller kycklinggryta av något slag.
Tycker att det är svårt att få till pasta och ris i någon vettig form för ungarna, så burkarna jag köper är oftast baserat på dessa spannmål.

En himla massa matlagning blir det.....