onsdag 28 oktober 2009

Läderbröllopsdag

Nu har vi varit gifta i läderår (för er som inte har koll på åren så är läder tre år).
Då jag varit sjuk de senaste dagarna så fick jag lov att pallra mig snabbt iväg efter vi ätit frukost för att inhandla en liten present i lädrens tecken till min man.
Hade redan bestämt vad det skulle bli men inte hunnit iväg bara.
Kom hem igen lagom till barnens lunch och sedan fick vi besök av Malin och Inger.
Glömde så klart kameran igen, så de klarade sig idag från att fastna på bild men fler tillfällen kommer...
Även Fayeza kom med sin 8månader gamla son, skäms då jag jämnt glömmer hans namn, men ni som känner mig vet att jag har världens sämsta namnminne.
Hade till och med hunnit baka äppelpaj till mina gäster.
Lite imponerande ändå då tiden var knapp att jag hann.
Men receptet är så enkelt, ska dela med mig av den vid tillfälle.
Här leker Fayezas son med Sanna i bollhavet.
Han gillade det direkt och begravde sig själv bland bollarna.
Sanna trivdes i några korta minuter, men hon håller på att vänja sig nu så snart kanske hon kan njuta av bollarna längre stunder.
William ville också bada, men han tillbringade den mesta av tiden med att försöka äta sig genom nätet.Pappa och Tina kom förbi för att hämta CD och DVD hyllorna som de ska få då vi inte kommer att behöva dem efter renoveringen.
Ser lite tomt ut där dem stog men ska kanske hänga upp lite fotografier på väggen sen.
Jag, Fayeza och barnen tog en lång promenad så att barnen skulle få sova i friska luften.
Kom hem precis till barnens middags tid.
Sanna hade vaknat då vi närmade oss hemmet men William vaknade först efter en stund då vi kommit hem.
Planen var att jag skulle hinna baka solskensbullar innan barnen skulle sova.
Jag han med att förbereda degen.
Sen fick den jäsa långt mycket längre än de 30min som stog på receptet.
M-P hade hunnit börja med tvättstuga under tiden vi varit på promenad, så han var tvungen att hämta de sista plaggen.
Under tiden skulle jag sköta kvällsruljangsen.
Köttet var redan i ugnen, ytterfläskfilé fylld med vitlöksost och omlindad med bacon, och vitlökskroketterna fick hålla dem sällskap då jag började mata barnen.
Men sen blev vår romantiska middag för två rejält fördröjt.
Sanna vägrade först äta gröt, sen att sova.
William ville inte heller sova, men busa det ville han.
Maten höll på att brännas vid, lyckades rädda den i sista minuten.
M-P kommer in från tvättstugan precis lagom då jag börjar tappa tålamodet.
Han tar över medan jag dukar bordet.
William somnar, men inte Sanna.
Allting fram dukat och klart men det saknas något.
Javisst ja, det kärleksfulla paret.Efter en lång stund somnade Sanna till slut.
Och då kunde vi äntligen sätta oss och njuta av levande ljus och jättegod mat, som på något mirakulöst sätt hållit sig lagom varm.Efter vår goda middag och öppnande av de symboliska presenterna med lädertema, så tror ni säkert att det blev mer romantik.
Det kanske man kan kalla romantik då det äkta paret umgås i köket tillsammans, den ene plockar undan disk och diskar medan den andre bakar bullar av en deg som har jäst alldeles för lång tid.
Ja den äkta maken hjälpte faktiskt till med bakandet lite, han tryckte hål på fem av bullarna så att de kunde fyllas med vaniljkräm.
Sedan slappa en stund på soffan medan bullarna gräddas i ugnen och därefter stupa i säng, för att där läsa dagens post i form av olika tidningar, Pondus och Halens, innan man somnar inom två röda.
Skulle inte byta bort kvällen mot något annat.
Den blev kanon trevlig, och ja även romantisk på sitt sätt.
Det blir aldrig som man planerat som småbarns förälder.

Inga kommentarer: