måndag 12 oktober 2009

Lek med Elin och Emma

Idag åkte vi buss igen.
Denna gång var barnen vakna och satt tysta hela vägen till märsta dal.
Därifrån gick vi till mitt jobb, Märsta kyrka, för att gå på öppna förskolan.
Mormor, som var där för att förbereda inför morgondagens kyrklunch, såg oss i fönstret och kom ner och mötte oss tillsammans med Saara, (en av våra vaktmästare i kyrkan).
Efter lite prat och gosande med barnen så gick vi in till Maud (förskoläraren).
Lina, Elin och Emma var redan där och även tre andra mammor med sina barn.
Två av barnen fick lunch precis då vi kom och då kom jag på att lunchen närmade sig för Sanna och William också.
Men först hann de leka en bra stund.
Jag små förberedde deras lunch genom att plocka fram det som behövdes ur skötväskan.
Då fick Sanna tag i matburken och gjorde sitt bästa för att försöka äta upp den.

Det gick inte så bra för henne kan jag tala om... Efter maten så fortsatte leken.
Elin trivdes bra med att leka med de små.
Både Sanna och William fick åka rutchkanan med Elins hjälp, tyvärr missade jag att fota det.
Här ser ni William och Elin kramandes.
Elin försökte åka traktor med William men det tyckte han inte om, så då fick Sanna åka med istället.
Det trivdes dom båda med.
Stackars Sanna tappade balansen senare i leken och slog pannan så det vart en bula, få se hur den ser ut imorgon.
Då Maud stängde så gick vi till Märsta C för att handla lite snabbt, jag barnmat och Lina skulle ha batterier till ett gammalt spel "Donky kong".
Sen promenerade vi i det kalla vädret hem till Beutlers där vi fick värma oss med varm choklad.
Jättegott var det!
Ingen Oboy här inte, utan denna var gjord på kakao, grädde, socker och så klart mjölk.
Mums!
Sanna och William hade båda somnat under promenaden så de fick ligga kvar i vagnen ute för att sova färdigt.
De vaknade precis då jag och Elin skulle börja spela ett spel.
Stackars Elin, hoppas vi hinner spela nästa gång.
Resten av vistelsen lekte barnen på köksgolvet, ibland lite mindre aktsamma om varann, men utan större fadäser.
William gillar akivitetsbrädan som hänger i sidan på deras kökssoffa.
Elin fick för sig att hon skulle mäta hur långa barnen var.
Det tyckte Sanna var roligt.
Emma vart lite skeptisk.
Trion in action.
De samsas bra, för tillfället...
Sanna, intet ont anande om faran (i form av en glupsk bror)...
Sanna fick stå ut med mycket från både brorsans håll och Emmas.
Emma är väldigt intresserad av hår och även om det sitter fast i någons huvud så är det inget hinder för henne.
William, som vanligt, vill ju smaka på allt i hans närhet.
Men trots de små incidenterna så verkar de trivas i varandras sällskap.
Hemfärden gick enkelt då jag promenerade till stationen och tog bussen hem därifrån.
Hela bussresan så lekte William med mina skinnhandskar och skrattade gott då jag låtsades ta dem ifrån honom i en dragkamp.
Sanna upptäckte hur man leker "tittut" med mössan.
Hon tog tag i mössans kant med båda händerna och drog den ner över ögonen och upp igen och skrattade då jag sa "tittut".
Detta roade sig barnen med hela bussresan hem.

2 kommentarer:

ankan sa...

Vilken energi du/ni har - ute hela tiden på en massa aktiviteter!
De dagar jag är hemma orkar jag inte ta mej nånstans, det blir en promenad på sin höjd. Det blir dessutom världskrig x2 varje gång ytterkläderna ska på.

Familjen Sundström sa...

Ankan, än så länge går det rätt så bra att klä på barnen ytterkläderna.
Hjälper ju till att båda gillar att få komma ut och vet vad som är på gång då jag börjar klä på dem. Men bävar inför den dagen de båda kan gå och springa ifrån en och då man kanske fått på den ena kläderna så har den andre redan tagit av sig sina eller nåt...
Varför jag envist tar mig ut är nog för att jag skulle bli tokig om jag bara skulle behöva vara hemma, lappsjuka har jag hört att det kallas, jag är nog för social för att sitta hemma helt enkelt. Och barnen blir som förbytta då de slipper ha bara tråkiga mamma att umgås med ;-)