lördag 20 september 2014

Skörde tider

Iår har vi ju odlat för första gången egna morötter och sallad förutom tomater, vinbär och jordgubbar.
Vilken skillnad det är att äta egen odlade grönsaker och bär, så gott!
Både barnen och vi gillar att inför måltider så går någon ut och hämtar in lite grönsaker, igår fick Sanna gå ut och plocka morötter och hon fann både små och stora, man vet ju aldrig hur de ser ut innan man dragit upp dem.

 Våra tomatplantor har vuxit enormt iår men då vädret varit lite si och så och då jag planterade ut dem rätt sent så har inte tomaterna blivit röda än och de flesta har inte gett några tomater alls utan bara blommat sent.
Så idag fick Sanna i uppdrag att plocka de gröna tomaterna som vi skulle i en tallrik nära fönstrena inne så att de får mogna till sig där.
Hon bad Janiina hjälpa till med orden "vill du hjälpa mig att plocka tomater Janiina? du är för liten för att klippa ner dem för då klipper du  kanske i dem så jag klipper och du lägger dem i skålen okej?" Det tyckte Janiina lät som en bra deal och glatt gick de ut på baksidan.
Efter en stund gick jag ut och fångade lite busbilder då de poserade för mig en stund då de skulle visa upp tomaterna de plockat.
Idag jobbade M-P och så skulle han spela match i stan med A-laget. Problemet var att jag jobbade kväll, men tur nog så ställde våra vänner Thomas och Lina upp som barnvakter på kort varsel.
Under kvällen så läser jag följande på Linas fb status:

"Jag sitter och skissar lite på en hemuppgift. För att få lite inspiration frågar jag den fem-åriga guddottern om råd.
- Vad tycker du är det viktigaste i en kyrka för att man ska tycka om att gå dit?
- Det måste finnas ett bord i kyrkan. Längst fram.
- Jaha. Varför?
- På bordet kan man rita och måla. Man kan ställa fram mat och äta med andra också.

Case closed."

Klok dotter vi har, hihii, tänk om jag kunde få vissa på jobbet att ta till sig hennes visdom...

Annat som sonen sa under eftermiddagen var " när kommer Jenni igen? Jag gillar henne."
Jaa du, vi får väl se till och boka in henne igen någon gång snart, frågan är vad vi föräldrar ska hitta på då, hihii.

Janiina har ritat sitt första monster idag. Hon visade stolt upp den och jag tyckte den såg ut som ett spöke med två ögon, en näsa och en mun men hon sa att det var ett monster och så skrämde hon oss med den med glada morr ljud. Snart nog hämtade hon en av sina små ponnysar och kom och förklarade att det var ett monster och så fortsatte hon skrämma oss med den.
Hon verkar inte vara rädd för några monster i alla fall.
// Sargit

Inga kommentarer: