söndag 24 augusti 2014

Strandhäng

Fast regnet hängde i luften så packade vi ihop oss efter frukost och cyklade ner till Steninge badet.
Där väntade redan resten av gänget i finska föreningen och grillen var redan tänd.
Några skurar fick vi på oss under dagen men däremellan så tittade solen fram också. Vi grillade korv och umgicks och jag gjorde till och med två hajkbananer, fast dem vägrade barnen ens smaka på så jag och maken fick äta upp dem helt själva. En väldigt trevlig dag blev det.
 Väl hemma blev det lite äppelplockning då lilla trädet på vår framsida var fylld med små små men goda äpplen.
Sen kom Linda och Noah hem till oss en stund för lite lek.
Maken var helt slut efter cykelturen, han hade nämligen inte hunnit fästa cykelstolen på min nya cykel så han fick skjutsa alla trollen själv...
Så han tog en tupplur medan jag umgicks med Linda och barnen lekte.
Senare då Linda och Noah gett sig av hemåt så la jag mig ner för att vila lite. Jag vaknade en timme senare, dock inte piggare utan snarare tröttare.
Kalle kom förbi en sväng då han var på hemvägen, så det blev lite bullfika innan det var dags att förbereda för middag.
Medan middagen tillagades så skypeade vi med min syster Nadja och sen med barnens farmor Anci.
Stor trollen var på väldigt glatt humör på kvällen och busade väldigt mycket och skrattade väldigt högt.
Medan maken övervakade barnen som badade så satt jag och försökte skriva ihop en ny matsedel till oss. Vi hade förut en månadsmatsedel som vi körde om och om igen och det funkade kanon, mindre stress att behöva komma på varje dag att vad ska vi äta idag utan det finns redan ett förslag och allt till det finns hemma. Men vill man ändra till annat så är det inget som hindrar det.
Denna gång gör jag en matsedel som räcker i åtta veckor. Jag försöker planera in så det inte blir pasta två dagar i rad till exempel, men att komma på 72 maträtter är inte lätt.
Men jag har lyckats med nästan alla, bara två veckor kvar att hitta på något. Till vardagarna ska det var lätta och snabba rätter som inte är så avancerade men till helgerna kan man ta sådant som tar lite längre till att förbereda.
Ska återgå till det nu i väntan på att tvätten ska bli klar.
// Sargit

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, halkade in här när jag satt o googlade. Tycker din matsedel lät som ett otroligt jobb! Dela gärna med dig! ;) // Linda

Familjen Sundström sa...

Hej Linda. Välkommen :-) ska se vad jag kan göra angående matsedeln. om jag kan få till en bild på den eller så, återkommer :-)
// Sargit