lördag 23 augusti 2014

Dop, godis och löneförhandling

Min sista semester helg och typiskt nog så jobbade maken idag.
Vi var bjudna på lilla Filippas dop idag och för första gången så var det en förmiddagstid, kl. 10.00 som dopet började. Blev lite stressigt att komma iväg med barnen speciellt då William inte var sammarbetsvillig överhuvudtaget. Han ville stanna hemma men det kunde han ju inte göra ensam.
Vi nästan sprang in under klockringningen, och hann precis sätta oss innan det var dags att resa på sig då dopföljet kom in.
 Efteråt var det lunch och fika hemma hos dem. Trollen tillbringade nästan all tid på övervåningen lekandes i lilla Idas rum, förutom då de åt korv med bröd eller bullar och tårta.
Där fanns en cd-spelare med två mikrofoner som var VÄLDIGT populärt och VÄLDIGT högljutt.
Men kul hade de. Janiina och Ida lekte till och från tillsammans. Janiina fastande för klossbollen eller vad den kallas där man stoppar in olikformade klossar i rätt hål, länge sen jag sett henne leka med något så länge och koncentrerat.
 Väl hemma så blev det en kort stund, väldigt kort, i lugn och ro men sen körde barnen igång igen med smågnabb och bråk. Varit rätt mycket sådant på sistone eller så är det jag som bara börjat tröttna på det...
Då maken kom hem så blev det en ny frisyr på honom och då det är lördag så blev det godis till barnen. Sanna ville ha en klänning på sig och så föll valet på en av de nyaste hon fått av mummu, den passade perfekt!
Leia, Sannas dagis kompis, kom över för en stunds lek. Sanna var överlycklig över att få träffa henne igen.
Mot slutet blev det lite smått kaotiskt pysslande men barnen var nöjda i alla fall.
Efter middagen då barnen tagit plats i filmsoffan så åkte jag iväg till affären, min första egna tid på länge helt enkelt.
Jag hann också mysa lite i filmsoffan men sen nattade jag barnen medan maken skötte lite hushålls sysslor.
Förresten, igår kom Sanna fram och förhandlade till sig "lön" ifall de städade. "vad får vi om vi städar mamma?" frågade hon. "Vad tycker du ni borde få?" frågade jag. "fyra kronor" blev svaret.
Så det tog jag i hand på med både Sanna och William. Sen sa hon "jag kan hjälpa dig hela tiden mamma, jag kan plocka disk, jag kan städa med dig ja vad du vill" väldigt ivrig var hon. Men städa lekrummet gjorde de. Men det tog inte låg tid innan det var rörigt igen sen...
Vi avrundade kvällen med att se på film, Veronica Mars, riktigt bra film!
// Sargit

Inga kommentarer: