söndag 10 augusti 2014

Dubbade till unga riddare af Åbo slott

Det är något särskilt med hotellfrukost, varje gång äter man mer än vad man borde. Och då det fanns chokladfondue till också så var lyckan gjord för vår stora gottegris (och då pratar jag inte om mig själv).
Efter frukost blev det några timmars bad igen, älskar detta hotell!
Sen efter lunch åkte vi mot dagens turistmål, Åbo slott.
De hade en guidning för barn på svenska idag och det lät så kul så vi nappade på det.
Väl på plats så visade det sig att vi var de enda där, så det blev en egen privat guidning. Inte oss emot!
 Vår guide Cecilia var jätteduktig och guidade oss genom slottet på en skattjakt.
Blandat med historia så fick barnen spännande berättelser och så klart ett uppdrag att leta efter kungen och drottningens skatter som de förlagt någonstans.
Fängelsehålan fick vi också se såklart, eller fängelserummet då eftersom det inte var någon håla direkt.
William tyckte det var lite läskigt från och till, eller så vart han bara blyg, men han var väldigt nyfiken och med hela tiden. Extra fast blev han då vi fick se en kort film om när en ridare blev påklädd sin rustning. Det var häftigt. Man ska inte vara någon klen man inte för att orka bära alla rustningens olika delar.
 Självklart fick vi lära oss lite vett och etikett för hovdamer och riddare också, för vi skulle ju träffa en av kungligheterna så då måste vi ju veta hur man beter sig.
Och vi besökte Erik den XIV fängelserum (tror jag det var), där det enligt sägnen finns ett avtryck av hans armbåge efter att han stått vid fönstret mestadels och längtat och blickat ut.
Kungen fick vi träffa mot slutet, och vi fick stränga order om att man aldrig fick vända sin rygg mot kungen, utan då vi var klara med besöket skulle vi backa ut ur rummet.
 Alla barnen blev dubbade till unga riddare av Åbo slott. Men bara Sanna vågade sig fram med stöd av M-P. De andra två trollen blev dubbade på håll så att säga.
Efter dubbningen var rundvandringen över och vi kikade lite runt på egen hand.
Bland annat slottstomtens verkstad såg vi.
 I ett av salarna, den vi träffat kungen i, fanns det en massa utklädningskläder och saker.
M-P vart nog mest exalterad skulle jag tro, han planerar att göra en ringbrynja någon gång i framtiden.
 Janiina fastnade för en hovdams hatt.
 När vi var nöjda så gick vi tillbaka till bilen och hade en fruktpaus i slottsparken innan vi återvände till hotellet.
Där fick barnen leka på lekmattan i foajén efter önskemål. De älskar den hel enkelt, tror vi vart kvar där över en timma. Vi hann till och med med en glasspaus.
Janiina däremot missade den stunden då hon sov sig igenom allt.
Vi åt middag på hotellets restaurang Havanna, då vi vart lite less på snabbmat. Väldigt god mat var det och Sanna åt upp ALLT på sin tallrik, till och med salladsbladen!
Efter maten fick de leka en stund i lekhörnan.
Vi lyckades till slut släpa dem däremot då vi lockade med att vi skulle ju bada igen.
I badhuset tillbringade vi tid fram till de stängde och sen blev det lite mys på rummet med Netflix innan vi till slut fick barnen att somna.
En väldigt härlig dag har vi haft helt enkelt.