lördag 9 augusti 2014

Bad, lek och Funballs

Eftersom båten kommer iland så väldans tidigt, 7.35 lokaltid, så blev det en väldigt tidig morgon för oss alla.
Något nervös var jag ifall bilen skulle starta eller ej, men det har inte varit några problem med den alls idag.
Vi stannade till vid en hamn en bit bort från terminalen då det fanns parkbänkar där men det var väldigt nedskräpat vilket barnen påpekade och undrade varför folk har gjort så och att så får man ju inte göra. Fick senare reda på att det är Åbo musik festival mest hela månaden så antagligen har festival besökare stökat ner.
Vi satt ändå i lugn och ro och åt vår medhavda frukost, risifrutti och frukt.
Väl på hotellet så hade vi flyt då vårt rum var redan klart, första gången det hänt!
Så istället för att bada i väntan på att få tillgång till rummet så lastade vi ur och bytte om på rummet.
Sen badade vi i flera timmar! Oj så barnen njöt! Ja vi njöt också så klart...
Vi åt till och med lunch i simhallen, men sen fick det vara nog så att vi hann göra annat också.
Då vi tvättat av oss och klätt oss så tog vi en promenad från hotellet ner till Åbo.
Bland annat Åbo domkyrka fick ett besök men bara på utsidan.
Det tog en bra stund att gå med korta ben och värmen som lyst med sin frånvaro på förmiddagen kom fram igen så vi var alla lite väl varmt klädda.
Då kom en vätske- och glasspaus väl till pass.
Vid det laget var vi nästan framme vi vårt mål, Äventyrsparken mitt i Åbo!
Vi kom in från lite fel sida så till en början så tänkte jag att nu har de nog lurat oss att tro att det är större än vad det är. Men då vi kommit en bit in i parken och till andra sidan så fanns det hur mycket kul till barnen som helst!
Vi hade tagit med os en melon hemifrån som vi skar upp och hade lite picknick i det gröna med, tillsammans med lite kakor.
Sen av sig trollen iväg på upptäcktsfärd!

Vissa saker kostade pengar men det mesta var gratis. En sak som kostade en rejäl slant var dessa Funballs, men självklart måste barnen få passa på då det fanns möjlighet.
Vi vuxna avstod dock pga. priset.
Här en kort filmsnutt på det roliga.
Sanna blev dock lite ledsen mot slutet men hon ville inte ut då vi frågade flera gånger, det visade sig senare att hon vart ledsen för att hon inte fick bollen att rulla/röra sig som hon ville.
Snart nog så blev hon dock glad igen då leken fortsatte.
Självklart ville tjejerna leka i vatten då det fanns möjlighet och eftersom vi inte hade räknat med såna lekar så fick vi improvisera.
William ville inte leka i vattnet istället gick han och jag iväg på egna äventyr.
Snart nog började klockan närma sig middag och vi fick nästan släpa barnen från parken.
Efter mycket om och men då flera av de alternativ på restauranger vi såg på vägen var stängda, så bestämde vi oss för att leta oss fram till en italiensk restaurang som vi ätit i för 3 år sedan (tror jag det var).
Själv hade jag ingen aning om vart den låg men M-P hade väldigt bra koll och hittade dit på en gång!
Vi visste att barnen knappast skulle orka med en promenad tillbaka till hotellet så när M-P ätit klart gick han iväg och hämtade bilen medan jag och barnen satt kvar och åt färdigt.
Snart nog så började Williams huvud att nicka till och sen började Sannas ögon ta längre och längre pauser.
Sen somnade de där de satt helt enkelt så istället för att möta maken vid vägen fick han komma och hjälpa till att bära barn till bilen. Sanna vaknade till som tur var ordentligt så hon kunde gå själv.
Vi hade planerat ett kvällsdopp men då barnen var så trötta så mutade vi med film och godis på rummet istället samt löfte om att få bada mer imorgon.
Janiina som somnat i bilen vaknade inte alls då vi lyfte henne ur bilen  till vagnen eller från vagnen till sängen och klädde av henne.
Hon var helt slut stackarn. Sanna och William fick lite ny energi dock efter tuppluren så de höll sig vakna ända fram till 21.45.