söndag 27 juli 2014

Städdag och vattenkrig

Då kom den första mulna dagen på länge!
Lite ändrade planer blev det för vår del så plötsligt fick vi en hel dag hemma istället för borta.
Så då tog jag tag i vårt sovrum och lite annat smått hemma.
Vårt sovrum är det som ALLTID hamnar sist i prioriteringslistan så där har vi inte gjort något större organisering/städning sen vi flyttade in!
Men nu fick jag bort högen som stått på samma plats sen vi flyttade in för snart tre år sedan.
Äntligen! Så nu slipper jag gå hinderbana till min sida av sängen...
Janiina passade på att sno till sig sin "båt" då jag hade hängt upp tvätten.
Barnen fick till uppdrag att städa sitt rum idag, de höll på hela dagen utan någon större framgång.
Mycket tjat blev det och väldigt mycket bråk och tjafs mellan barnen också under dagen. Mitt tålamod var nära att brista helt. Några raseri utbrott fick vi bevittna från två av barnen samt mycket krokodiltårar från den tredje av trollen (gissa vem som gjorde vad).
Men från och till lekte de så fint att jag inte vile störa med att påminna dem om deras uppdrag.
Detta gjorde då att de inte var klara med städningen ens till middagen...
Men efter middagen var det inte mycket kvar att städa för dem.
Maken, han roade sig med att färdigställa de sista detaljerna på altanen, en ram och en stege.
Sen var han rätt varm av sig och bestämde sig för att svalka av sig i poolen.
Vattnet är fortfarande kallt så det tog ett tag för honom att samla mod.
 Men till slut fick jag vara beredd med kameran för premiär doppet.
 Snart nog hoppade även barnen i poolen, eller nåja, William var där i säkert en minut och Janiina mindre än det. Sanna däremot fick vi tvinga ur poolen långt senare efter att hon busat rejält med M-P med bland annat vattenkrig.
Janiina och William ville bada i varmvatten i badkaret istället och Sanna fick hoppa i där och värma sig också så småningom.
Familjen Beutler gladde oss med ett besök på kvällskvisten då de var nyfikna på att se vår altan.
Det dröjde inte länge innan Emma hoppade i poolen, hon trivs verkligen som en fisk i vattnet.
Senare medan M-P nattade barnen fick jag roa mig med att fixa lite med räkningarna.
Men nu blir det till att lägga sig så att vi kommer upp i tid imorn för att hinna med allt, för då ska vi iväg på lite äventyr i dagarna två.
// Sargit

Inga kommentarer: