lördag 21 juni 2014

Slapp midsommardag

Idag hade vi verkligen inga planer alls utan tog dagen som den kom. Vi fick lata oss rätt länge på morgonen med så många barnvakter i huset.
Men till slut kom vi upp och gick vi alla utom M-P på en promenad före lunch.
Förutom blåsten så var det väldigt fint väder idag, lite kyligt bara.
Svärmor som går lite snabbare än vi andra tog n kort vilopaus och njöt av utsikten.
 Sanna och William busade med P-A, igen. Jag förstår inte var de får sin energi ifrån men de sprang fram och tillbaka under hela promenaden ner och lekte kull eller något. De gick säkert dubbelt så långt som vi andra om man tänker på hur många meter de avvecklade på detta sätt.
 Barnen ville kasta "mackor" men lyckades ingen vidare, det hindrade dem dock inte utan de kastade gladerligen stenar i vattnet ändå.
 Jag hittade en nyckelpiga som satt på en mini sten och visade barnen, Sanna ville genast adoptera den. Hon höll den länge och gick runt och tänkte ta med den hem också. Så förtjust blev hon i den. Men till slut fick P-A henne att lägga ifrån sig den då den uppenbarligen blivit fäst vid Sanna också då den inte flög iväg själv.
 Vi njöt av stranden en stund, säga vad man vil men fint är det där och tänk att det på promenad avstånd dit.
 Jag hade med oss lite frukt också så att alla skulle orka ta sig hem också till lunchen.
 Janiina plockade lite blommor på hemvägen.
 Vad gjorde maken då under tiden vi var borta?
Jo, han höll på att byta fönsterfoder i alla fönstrena då detta inte blev gjort under fönsterbytet på grund av ett missförstånd. Jätteduktig är han min man! Det tog hela dagen men nu är det gjort i alla fall och nu återstår bara för mig att måla dem vita då jag inte haft tid att göra det innan vilket hade varit betydligt enklare...
 Jag, Kimberley och Anci spelade lite Mölkky under eftermiddagen och så fick vi sällskap av Janiina som upptäckt vattenkanonen. Tur nog har hon inte lyckats klura ut riktigt hur den fungerar, annars hade vi nog blivit väldigt blöta...
 Men så hon njöt av att "skjuta" på oss!
Kvällens middag blev Tacos och sen avrundade vi med filmen Frost med barnen.
Vi andra hade sett den i torsdags natt på engelska och nu fick då barnen se den fast å svenska.
Sanna och William tyckte att den var rätt läskig så mot slutet satt de på mig och vid mig tätt tätt.
Sötnosar.
Själv tyckte jag att filmen är bra men hade förväntat mig mer efter vad alla sagt om den.
Då barnen somnat så satte vi (M-P, P-A, Kimberley och jag) oss för att spela en omgång med Settlers.
Sen blev det en omgång med Blokus (tetris liknande strategispel) innan vi alla gick och la oss.
Ännu en härlig dag med släktingar fick vi.
// Sargit

Inga kommentarer: