söndag 29 juni 2014

Hemma och Årets första "gubbe"

Tidigt tidigt imorse anlände vi till hamnen, gick rätt bra att få in barnen i bilen även om de var något svår väckta.
Två av dem somnade i bilen på hemvägen sen...
Efter att ha släppt av min pappa i Sigtuna så åkte vi hemåt och satte oss direkt vid frukostbordet.
Barnen var rätt möra idag, vilket är förståeligt, så tiden efter frukost fick de tillbringa vid tv:n med pappsen och Johan som var sovit över.
 Själv gick jag och la mig och vad att bli väckt efter 1-2timmar, det försökte maken med men lyckades inte. Tre timmar senare vaknae jag till slut men var fortfarande trött men det var bara att bita ihop och börja förbereda sen lunch.
Vaari, Helena och Tina kom och åt lunch hos oss också, Tina får nämligen låna vår andra bil ett par veckor så nu blir det till att cykla till jobbet för min del.
På sen eftermiddagen kom jag på att den första jordgubben som var på väg att bli färdig borde vara det nu, så jag och Sanna gick ut för att se efter.
Och visst var den färdig allt!
 Sanna fick äran att plocka den första gubben och det var en riktig läckerbit och helt felfri!
Rättvist delade jag den i fyra lika stora bitar så att familjen fick en varsin bit, jag får ta nästa istället.
Därefter blev det två omgångar med "Den förlorade diamanten" / "Afrikas stjärna".
Maken vilade i soffan under tiden.
 Janiina var lite ur gängorna och plötsligt så bara slocknade hon i mina armar då hon envisats med att sitta i min famn.
 Sanna ville att jag skulle fota henne under spelet, linslus...
 Maken fick ta Janiina bredvid sig sen, så mysigt det ser ut att ah det.
Efter spelet fick stortrollen duscha/bada, senare var det Janiinas tur men hon var inte riktigt sammarbetsvillig...
Sanna fick tag på kamera och fotade mig under tiden jag höll på med att förebreda dagen middag, risgrynsgröt efter barnens önskemål.
 Sen lekte stortrollen med kameran och bland annat dessa bilder hittade jag då jag tömde den.
Barnen åt riktigt bra med gröt, Sanna tog om en gång och Janiina tog om två gånger (!) och så blev det några mackor till också.
Kvällen avrundades med lite fredagsmys denna söndag, alltså lite chips och film.
Behöver jag säga att barnen somnade relativt snabbt ikväll, bara et timme tog det att natta dem och då var det Janiina som höll låda längst tack vare tuppluren hon tog tidigare...
// Sargit
p.s.
återkommer om vår resa till Muminlandet en annan dag, orkar helt enkelt inte vara uppe längre till då helgen varit rätt ansträngande även om den var trevlig...


Inga kommentarer: