tisdag 10 juni 2014

Draken, sol och vatten

Nu har sommarvärmen slagit till ordentligt!
Idag var det soligt och varmt hela dagen.
Janiina var på Gunnes gård i Upplands-Väsby idag med sin avdelning, tyvärr hade jag ingen möjlighet att följa med dem så Janika fick agera stand-in.
När jag kom hem så var det dags att besöka Sanna och Williams nya avdelning, Draken, som de ska börja på till hösten. Den ligger i samma hus som gula skolan (de tillfälliga barackera i väntan på att skolan ska byggas klart), eller som barnen säger musikskolan då de haft musiktimme där då och då.
Jag frågade om barnen, som Janika tagit med sig hem från förskolan, ville följa med eller stanna hemma. Alla tre ville följa med.
William var jätteduktig som hjälpte Janiina att få på sig sina skor.
Efter en rundvandring inne och lite prat med barnens nya "fröknar" så gick vi ut där barnen fick leka en stund i solen.
Efter omständigheterna så har de fått till det rätt bra i lokalerna, det som oroar mig mest är att det ska vara minst 21 barn i gruppen, mest troligt fler.
Nåja, antar att det bara är att börja vänja barnen vid stora grupper för de lär ju inte minska då de blir äldre...
Jag hade lite svårt att få med mig Janiina hem igen då hon hellre ville njuta av naturen.
 På framsidan har redan några äpplen börjat synas, få se om barnen i området låter dem växa eller om de försvinner som de från förra året. Tyvärr verkar det som om vårt fina äppelträd inte kommer ge någon större skörd i år, vet inte varför men den har knappt blommat i år.
I väntan på att maken skulle komma hem från jobbet så klippte Janika gräsmattan på baksidan och sen tog jag fram vattenspridaren åt barnen.
Oj, så kul de hade!
Tyvärr varade Williams lycka inte så länge då hans näsa krockade med Sannas huvud strax efter att denna bild togs.
 Så han började blöda näsblod och sen ville han inte vara ute längre.
Men tjejerna njöt och snart nog ville de ligga i solstolen och torka i solen lite.
 Jag hade tagit fram en balja för att barnen skulle kunna tvätta av de gräs(l)iga fötterna som blev efter att ha sprungit runt i våtgräsmatta med avklippta grässtrån.
Men snart nog ville Janiina använda den som badbalja!
Maken kom hem sent idag och då han skulle handla bland annat ingredienser till kvällens middag, grillspett med massa gottis, så blev maten väldigt sent färdigt.
Men barnen var rätt nöjda över att få vara vakna till senare än vanligt.
Konversation vid middagsbordet:
W: jag vill inte äta bränd korv
M-P: den är inte bränd, den är grillad.
W: men den ser bränd ut.
M-P: nejdå, den är bara välgrillad. (eller vad det var för ord han använde för välgrillad, minns inte det denna sena timma)
W: vad betyder välgrillad?
// Sargit

Inga kommentarer: