onsdag 24 oktober 2012

Janiinas första tand!

Ikväll "tuggade" Janiina på ett av mina fingrar som hon brukar, antar att det kliar i tandköttet.
Men denna gång kände jag något vasst mot fingret, hennes första tand har spruckit fram!
Höger nere är den, och inte har jag märkt något på henne annars.
Kom på förresten att jag ju kan spara de bilder jag laddat upp på facebook och få in dem här.
Brukar ju inte ladda upp så många men här har vi ett par i alla fall.
Först en bild av hur det såg ut i kylskåpet efter att Sanna hjälpte mig tömma kassarna efter handlandet för ett tag sedan.
 Här har ni resultatet efter husmorskvällen med äpplena.
Imorse lovade jag Sanna och William att vi skulle göra något roligt då jag hämtat dem från dagis om de städade sitt rum först, de fick välja vad det roliga skulle vara.
Då sa Sanna glatt "jag vet, vi kan gå ut och plocka blåbär och så kan vi baka blåbärspaj!", förklarade att det nog inte fanns så många blåbär i skogen nu men att vi hade ju i frysen.
Idag var det fotografering på dagis också, vilket jag glömt bort.
Kom på det en kvart innan vi skulle gå och då ville inte William byta till några andra kläder, så iår är de vardagsklädda på fotot.
Båda ville baka paj när jag hämtade dem vid ett så vi började med att ta en tur till Valsta centrum med bussen för att köpa lite ingredienser vi saknade.
Väl hemma blev det mycket tjat på att de skulle städa, till slut hade de städat klart lagom till att jag hade hunnit röja upp i köket lite.
Så medan vi bakade så lagade M-P maten.
Till efterrätt fick vi då njuta av blåbärspaj.
Efter maten fortsatte jag små plocka lite med Janiinas rum, med resultatet att det mesta jag inte vet vad jag ska göra av med är i vardagsrummet alternativt på matbordet istället.
Men Janiinas rum börjar ta form.
Hon roade sig länge i sitt rum i olika omgångar.
Rev ner leksaker och lekte med dem helt alena.
Jag tror nog att hon kommer trivas bra där när det väl blir klart.
Något roligt, men ibland även jobbigt, som Sanna och William har börjat med de senaste veckorna är att "sakna" olika kroppsdelar. Som att de kan inte gå på toa för att de har inga fötter eller de kan inte tvätta händerna för de har inga händer.
Idag sa Sanna något väldigt komiskt då jag ställde en fråga "jag kan inte svara för jag har ingen mun" och så sprang hon vidare i leken.
Nu lite småplock så det är trevligare att kliva upp på morgonen.
// Sargit

Inga kommentarer: