torsdag 5 januari 2012

Tuff dag

Ingen bra dag idag för mig.
Redan igår började jag få besvär med ryggen och idag var det mycket värre.
Varje steg jag tog, varje rörelse eller böj jag gjorde innebar smärta.
Det var inte bara ryggen utan den vanliga gravidbeväret med "foglossning" (bäckenbottensuppluckring) och kramp i vaderna som höll i sig...
Självklart var barnen inte heller på topp humör.
Tur att tv finns så då kunde jag ligga och små slumra nästan en timma medan barnen såg på film.
Men sedan bråkade de av och till hela dagen och krävde min uppmärksamhet.
Jag vet inte hur många gånger jag fick medla då de bråkade.
Vi hann med annat än bråk också, vi spelade hundbensspelet de fått i present, då var de nöjda.
Vi målade också efter lunch och då var de väldigt nöjda.
Här visar William stolt upp sin målning, han har målat en sol och maskar.
 Vi hade bara en pensel framme, då jag inte orkade/kunde klättra upp och ta ner de andra vi hade ur skaparlådan, men både Sanna och William väntade snällt på sin tur medan den andre fick måla klart en teckning. Vi hade färgpennor också men de var inte så intressanta.
Här visar Sanna upp en av sina målningar.
Tidigare på dagen kom William plötsligt ut med bara täcket från sin säng, han hade tagit bort påslakanet.
Han menade på att det var dags att byta till de nya.
Han hämtade även kudden och örngott och bar alltihop till tvättrummets golv där jag bad han lämna dem. Först var han på väg att lägga in dem i tvättmaskinen men kom inte fram då det var annat i vägen, men han gick med på att lämna dem på golvet så att pappa (hans egna ord) skulle tvätta dem sen.
Jag tog fram deras nya kuddar och örngott, de provade dem genast fast på golvet i sitt rum.
Kuddarna fick godkänt. 
 Vi hann med att göra fruktsallad innan M-P kom hem lagom till mellanmålet.
Jag försökte så gott jag kunde att underhålla/distrahera dem med något då de så fort de lekt själva i några minuter började bråka.
Några "pauser" fick de dock ta i sina sängar efter att ha slagits båda två, vilket gick rätt bra och de verkade förstå varför de fick sitt "straff" och lekte snällt en liten stund efter att jag sagt att de fick lämna sängarna.
Hur gör ni för att visa att ett visst beteende inte är tillåtet?
Då M-P kom hem så njöt vi av den goda fruktsalladen och sedan låg vi föräldrar och vilade skavfötters i soffan medan barnen lekte snällt till en början, innan bråket fortsatte...
Men den vilan gjorde susen för mig för efter det kunde jag röra mig utan smärta, mer än då jag skulle upp från soffan eller golvet...
Barnen blev glada då vaari och Helena kom och åt middag med oss.
Då var de plötsligt väldigt glada och busade och sprang runt överallt.
En möbel som blivit väldigt populär är denna stol barnen fick från familjen Malm häromdagen, den har det bråkats om väldigt men även samsatts om och lekts tillsammans med som ikväll då jag tog dessa bilder.
Ikväll var det ombytta roller, Sanna somnade på två röda medan William fördröjde nattningen med toabesök med mera.
Båda verkar i alla fall väldigt nöjda med sin nya täcke och kudde.
Jag har ikväll påbörjat att packa BB-väskan till slut, det börjar ju närma sig.
Förra gången hann jag inte ens tänka på vad som skulle med, så nu tänkte jag att det kan ju vara bra att ha det mesta förberett i alla fall.
Ska komma ihåg att skriva en lista senare på det som saknas nu i väskan så jag inte glömmer något viktigt.
Fast o andra sidan gick det ju bra sist då jag åkte in utan något mer än journalen och patientbrickan (och plånboken då) med mig... 
// Sargit

Inga kommentarer: