onsdag 4 januari 2012

Ikea, Chips och middagsgäster

Vi kom iväg enligt tidsplanen idag då allt gick smidigt på morgonen.
Planeringen idag var att åka och handla nya täcken och kuddar till Sanna och William, då de fortfarande har sina babytäcken kvar. Vi har pratat om det med dem att snart ska vi köpa nya till dem och idag då det var dags så var det inga problem att få iväg dem.
Men ett tillägg hade båda efter att jag sa (på finska så klart) "nu ska vi åka och köpa nya täcken och kuddar till er""och sips!" sa de nästan i kör.
Hade glömt att jag lovat att vi skulle köpa chips då vi skulle handla nästa gång och igår glömde vi det i affären allihop.
Min vän Eva fick vi som sällskap till Ikea och där hann barnen roa sig en stund på lekytan vid barnavdelningen också före lunch.
 De gillade verkligen denna "gunga".
 Tur att Eva var med för annars vet jag inte hur jag skulle ha fått till både shoppingen och lunchen.
De var så uttröttade efter leken att de somnade på hemvägen, så här såg det ut då jag stannade till vid Valsta centrum.
 Redan på Ikea hade barnen påmint mig om att vi skulle köpa chips och jag fick förklara att de hade inte det här men att vi får handla på hemvägen. Hade jag inte stannat till utan åkt direkt hem hade det nog blivit livat...
Passade på att handla lite frukt och annat också och sedan för första gången fick barnen köpa en liten påse chips var. Så nöjda de var och envisades nästan att få bära sin påse själv.
 Jag påminde dem om att chipsen var till på fredag då de skulle mysa med pappa och se på film då jag skulle vara bortrest. Det verkade de acceptera, men hemma senare ville William såklart äta chipsen men gick med på att lägga påsen tillbaka i lådan då jag återigen förklarat när de fick äta dem.
Efter mellanmålet så satte vi igång att baka äppelpaj till efterrätten ikväll.
Båda var lika hjälpsamma som vanligt under baket.
Vi skulle nämligen få middagsgäster ikväll, en före detta kollega Eva Åsjö med familj skulle komma på besök.
Det var alldeles för länge sedan vi sågs. Tiden går verkligen för fort ibland...
Eva var den som vigde oss och även den som döpte Sanna och William.
Sanna och William fäste sig väldigt vid deras döttrar som ändå snart är 10år och 13 år.
Så efter maten busades det hejvilt i barnens rum (och lite i vardagsrummet med) medan vi vuxna satt kvar och umgicks.
Hoppas verkligen att det inte dröjer lika länge som sist innan vi får umgås med familjen Åsjö igen.
Barnen var rätt uppe i varv så läggningen blev mycket senare än vanligt, lite på grund av att de somnat en stund i bilen...
Själv hade jag tänkt fortsätta läsa första twilightboken medan M-P hade sin spelkväll, men jag somnade rätt snabbt i soffan med boken i handen.
Förflyttade mig till sängs då M-P slutade spela och läste ut boken då istället (hade inte så många sidor kvar) innan jag somnade.
Ser fram emot nästa bok nu...
// Sargit

Inga kommentarer: