tisdag 31 januari 2012

fortsättning på bildspelet...

På lördag fick vi storfrämmande. M-P.s mamma från Umeå anlände för att tillbringa en vecka hos oss innan sin semesterresa till Thailand.
Ett kärt återseende blev det och barnen hade inga problem att börja ropa farmor hit och dit.
Även min syster Tina från Örebro kom hem till Märsta över helgen, så det vart konkurans om lilljäntan må ni tro...
 Att ha svärmor här underlättar mycket, hon umgås gärna med stortrollen och de passar på att utnyttja det till hundra med bus, lek och sagoläsning.
Att tillbringa tid ute på vår gård var populärt flera gånger om.
 Snölek är roligt och vi hade vissa problem att få in ungarna igen...
 Här en bild på småfossingar...
 Vi fick besök av Fayeza med familj i söndags, med sig hade de bland annat dessa söta små lackskor som Janiina poseerar med i famnen hos farmor.
 I pappas famn sover man gott.
Efter middan igår fick Sanna och William plötsligt för sig att vi skulle måla, rättare sagt att jag skulle måla deras ansikten.
Sagt och gjort snart var William en tiger som han önskat, men så fort jag var klar ville han inte vara en tiger längre utan en clown.
 Sanna ville däremot bli en tiger så medan jag målade henne så tvättade William av sig med hjälp av M-P.
 Sedan målade jag om honom till en clown.
Här är min älskade clown och tiger.
Janiina fick bada för andra gången igår kväll.
Det gick mycket bättre nu då vattnet var varmare.
Farmor fick äran att bada Janiina medan M-P badade Sanna och William.
 Helt utlsagen liten tös. Hon sover bra på nätterna, vaknar bara ungefär var tredje-fjärde timma för att äta och fortsätter sen sin skönhetssömn.
 Janiina trivs bra även hos stora syster.
 Ikväll unnade vi oss kinamat. William valde att stanna hemma med mig och Janiina medan M-P, svärmor och Sanna åkte för att hämta maten.
Han verkar ha behov av moderlig uppmärksamhet för han var jättenöjd med att bara vara bredvid mig och prata och rita. Jag fick också rita lite så klart, men han var jätteduktig själv också.
Jag fick dock inte ta kort på det han ritade, han var nog inte nöjd med sina konstverk.
Först efter ett x antal ritade och suddade bilder sa han "ta kort mamma, jag ritat en lastbil" och sen ville han att jag skulle ta kort även på honom då han ritade.
 Ikväll ville båda barnen att pappa skulle läsa saga för dem, först blev det Nalle Puhs kokbok som M-P tyckte var sådär spännande att läsa.
Sedan blev det en ny favorit, en bok de fått från folktandvården "Moa går till tandläkaren".
 Här visar Sanna hur man gör hos tandläkaren, precis som Moa gör i boken.
// Sargit

1 kommentar:

mummu sa...

ihan ykskaks on sannasta tullut iso neiti.hoitaa pienempäänsä ja käyttäytyykin ihan eri tavalla kun vielä kuukausi sitten.kun ei tulisi liian pian isoksi tytöksi.kyllä siihen vielä ehtii.