söndag 1 januari 2012

3-års kalas

Det var segt att komma upp på morgonen, men jag lyckades släpa mig ur sängen så att vi fick frukost i någorlunda rätt tid.
Barnen var väl förberedda på att det var deras födelsedag idag då de sa "jag fyller tre år idag" och visade stolt upp tre fingrar.
De var fortfarande lite retliga mot varandra som de varit de senaste dagarna, så till slut försökte vi få dem på andra tankar genom att ta fram några presenter de fått från några som inte kunde komma idag.
Ett var från moster Nadja och Patrick och ett var från Johan med familj.
 De hade båda sett fram emot att få dekorera tårtan men då det var dags så hade William hittat en låda i lillrummet som han visste precis vad det var.
"pappa blåsa ballonger!" sa han och släpade ut lådan till soffan där M-P satt.
 Så de fick som de ville och M-P började blåsa upp helium ballonger till kalaset,
 medan jag dekorerade tårtan efter barnens önskemål.
Sanna ville ha blåbär på och William jordgubbar och båda ville ha Mumin.
Runtomkring satte jag pepparkakor i form av hattifnattar som barnen bakat häromdagen.
 Vi fick som tur var lite hjälp från Bergmans som kom tidigare och roade barnen medan vi slutförde förberedelserna.
Här öppnar de sina presenter från vaari och Helena, och ballongerna de var/är populära må ni tro.
 Snart var kalaset i full gång och barnen lekte på sitt rum och även i vardagsrummet från och till med sina kompisar Saga och Zacharias.
Självklart måste man ju dansa på sitt kalas.
Tyvärr så bråkade Sanna och William med varandra senare, och ett av deras små gnabb slutade med att William bet Sanna i armen!
Han sa såklart förlåt efteråt men Sanna var förtvivlad, efter det var Sanna inte på fest humör.
Jag förstår henne helt då det efter ett tag dök upp tandmärken på armen så det måste ha gjort ont.
Då det var dags för tårta så var Sanna jätteledsen, vet inte om hon tyckte det var för mycket folk runt omkring eller om det var att hon var trött och fortfarande ledsen men hon vägrade annat än sitta i mitt knä då vi sjöng på både finska och svenska för våra små troll.
Men tårta ville alla ha såklart och både William och Sanna fick bära sina tallrikar med tårta själva till bordet.
Fast vi gjorde vårt bästa med att äta upp den goda tårtan så blev det en hel del kvar.
Här sitter de flesta barnen kring matbordet mumsandes i sig godsaker.
 Andra fick nöja sig med soffan...
 Blev jätteglad då Tyyne och Arvi också kom på kalaset, trodde inte att de skulle orka.
Många fina presenter fick barnen och allt skulle så klart lekas med/spelas på.
Den sista presenten vi tog fram var något som M-P kämpade med att bygga ihop fram till fikat (och lite efteråt) i lillrummet.
Ett nytt leksakskök från farmor Anci!
Direkt hämtade William de nya Mumin-kopparna och faten i plåt/emalj (eller vad materialet nu heter?) som de fått från oss, för att börja leka med köket. Sanna var inte långt efter att börja leka med köket hon med.
 Men den fick inte flyttas då den skulle stå där den stod enligt William, så vi fick bära in den på sin plats under natten då barnen sov istället...
Fiskedamm fick avsluta kalaset och självklart fick födelsedagsbarnen börja med att fiska.
 Det räckte tydligen bra med russinask, mandarin och tuta för de små.
De var jättenöjda med sina uppfiskadepåsar.
 Alla barnen fick såklart med sig en varsin helium-ballong då de gick hem.
En liten parentes, helium funkar inte så bra ute då det är kallt upptäckte vi då vi skulle knyta fast ballonger i brevlådan och de låg på backen efter ett tag...
Mitt i allt hade vi glömt att planera vad vi skulle äta idag så vi tog ett snabbt och lätt beslut om pizza vilket föll barnen väl till smaken.
Alla var vi trötta efter denna helg så vi somnade fort ikväll, jag somnade först i soffan strax efter att barnen somnat, men redan efter tio var även vi vuxna nerbäddade och påväg till drömmarnas värld.
Tyvärr hade min timmes långa tupplur i soffan gjort mig piggare så jag låg och läste en stund innan jag somnade och vips så var klockan tolv...
// Sargit

Inga kommentarer: