lördag 6 juni 2009

Settlers

Ikväll firade M-P, min pappa Kai och Helena att deras semester började.
Så dagen till ära så var vi samlade hemma hos oss och då barnen somnat för natten började vi spela Settlers, ett brädspel som handlar om att du som är nybyggare ska samla poäng på olika sätt bla att genom byteshandel och tur med tärningarna bygga vägar och hus.
Det är ett farligt spel som äventyrar familjefriden men ack vad roligt!
En skillnad mot förr är att vi börjar gäspa redan efter en omgång (som denna gång tog bara ca två timmar) men kämpade oss igenom en till bara för att det var så roligt.
Som längst har vi varit uppe och spelat till fyra på morgonen om jag minns rätt, men det var innan barnen föddes. I år har vi bara hunnit spela ett fåtal kvällar...
Första omgången vann Helena och då såg spelplanen ut så här:
Andra spelet var väldigt segt.
Vet inte om det var en seg omgång eller om vi alla var för trötta och bara ville sova, men efter ytterligare två och en halv timma så fick M-P till sin glädje vinna.
För dig som inte spelat detta förut och gillar sällskapsspel med strategi kan jag varmt rekomendera detta spel.
Men en liten varning, det är beroende framkallande!

2 kommentarer:

Lina sa...

Vad jag minns så var det vi som introducerade detta spel för er. Ändå har vi inte lyckats spela en ända gång på evigheter! Man (jag) är verkligen för trött om kvällarna.
Det blir väl bättre med den saken, får man hoppas.

Familjen Sundström sa...

jepp, och det är vi tacksamma för, eller vad man nu ska säga om något som är beroende framkallande ;-)
Vi får väl försöka orka emd något parti då vi är hemma igen innan våra män börjar jobba...