tisdag 9 juni 2009

Hektisk måndag

Idag så skulle vi åka in till stan för att träffa min syster Heidi som bor i Tammerfors men jobbar just för tillfället på Silja Serenade. Då båten var i hamn över dagen kunde min syster umgås med oss.
Dagen började tidigt som vanligt men en skillnad var att jag inte fick somna om efter 06.00 matningen.
Sanna och William hade fått sova natten i vår säng för vi hade tvättstuga igår och då hade vi tagit deras sängkläder, och lakanet på madrassen också, för att de skulle tvättas.
Hur sjutton hann folk med förr i tiden då man måste tvätta för hand i sjön eller nåt?!?
Hinner knappt med det nu fast man har tvättmaskin...
Nu hade vi en sådan hög med tvätt att jag trodde att den skulle överfalla mig då jag öppnade dörren till klädkammaren.
Nåja, trots tappra försök så hann vi inte med all tvätt och allt som vi hann tvätta hann inte torka, inkl barnens madrasslakan. Så M-P (som fått springa i tvättstugan hela kvällen) lät tvätten hänga kvar över natten i torkskåpen och bokade första tiden på morgonen till oss.
Jag fick tappert ta mig upp och gå till tvättstugan 07.00 och där tillbringade jag hela morgonen!
Jag ville nämligen mangla sängkläderna, brukar inte göra det men nu hade de fått vara i tvättkassen ihop knölade hela natten så de var så skrynkliga att jag helt enkelt inte kunde vika ihop dem i skåpet som de var.
M-P fick sköta morgongröten och påklädningen av barnen under tiden.
Ändå, fast jag började tidigt och de tre maskinerna jag tvättade på morgonen hunnit hänga i 2 timmar i skåpet, var inte allt torrt. Och vi var redan ca en timma sena i tidsplaneringen. Inget o göra åt. M-P hämtade den tvätt som var kvar och vi hängde upp de fuktiga hemma innan vi packade ihop barnen i bilen och gav oss iväg.
Vi skulle från början varit vid hamnen omkring halv elva, vi kom dit strax efter tolv...
Tills slut kom vi fram i alla fall och min syster som väntat tålmodigt (sovit ut efter nattens arbete) kunde hoppa in i bilen.
Vi åkte till Fältöversten, ett shoppingcenter på Valhallavägen.
Där satte vi oss i restaurangen och matade barnen.
Själva beställde vi lasagne, som var jättegod!
William, som borde varit mätt och belåten, stirrade länge på maten och följde spänt på vad pappa gjorde. Precis som om han tänkte att "ge mig, ge mig, vill ha mat!"
Sanna följde även hon med blicken hårt på min gaffel, då jag förde maten mot min mun.
Märks att de är klart intresserade av vad vi gör.
Precis som vanligt så kom då överskottet upp från både Sanna och William.
Men trots att vi var beredda på det så lyckades William kräkas ner sin body så det var bara att byta till en torr.
Orka gå iväg eller resa på sig så bordet fick duga som skötbord en kort stund, med dagens nyheter från Metro som underlägg.
Min syster Heidi, jag och Sanna blev förevigade på bild.
Efter lite shopping, fönstershopping för vår del, så var det dags att bege sig hemåt.
Tyvärr så hade inte de utlovade pengarna från banken kommit in än på kontot, så vi kunde inte hämta vår nya bil som planerat på hemvägen. Hoppas att de kommer in imorgon annars blir jag lite stressad då vi åker på torsdag på semester till norrland. Måste ha bilen före det!
Då vi varit hemma precis den tid det tar att mata barnen så var det dags att gå ut igen.
Denna gång skulle vi till en vän, som även är min medledare på Saltomondale.
Saltomondale är en dansgrupp som dansar internationella danser och den är till för barn i skolåldern. Började själv på det då jag gick i åk 4 och numera är jag en av tre ledare där.
Så ikväll skulle vi då ha terminsavslutning hemma hos Jane.
Kenneth, Janes man, fick vara grillmästare.
Janes dotter Linn är väldigt intresserad av bäbisar (hon vill bli stora syster) och bad tom Jane fråga oss om vi kunde ge en till dem då vi hade två :-) men Marcus, Janes son, tyckte att det var nog med barn i huset...
Efter att tappert ha kämpat för att hålla sig vakna, så slocknade våra små älsklingar till slut.
Men efter sisådär 15min vaknade William och såg så här glad ut då han fick syn på mig.
Vi bad Kenneth att ta en gruppbild på vår grupp, det har vi nog inte gjort på flera år.
Marcus och Linn, fick också vara med på bilden.

Efter en lång, men trevlig dag, så kom vi då äntligen hem lagom till att bada barnen innan kvällsproceduren.
Även ikväll så somnade Sanna och William snabbt efter alla intryck de samlat på sig.
Här ser ni vårt kvällsnöje för idag, vika tvätt.
Vad ni inte ser är de tre ikea kassarna bakom mig med ännu mera ren tvätt...

Inga kommentarer: