tisdag 2 juni 2009

Sanna och Williams premiär besök på Skansen

Tisdag den 2 juni åkte hela familjen med på Kyrkans öppna förskolas årliga Skansen resa.
Det hade lovats regn denna dag men som en friluftsmänniska säger; finns inga dåliga väder bara dåliga kläder.
Jag såg verkligen fram emot att få tillbringa dagen med min man och våra småttingar samt familjen Beutler.
M-P hade lyckats lösa det så att han kunde vara ledig denna tisdag fast han bara har denna vecka kvar att jobba innan semestern.
Bussen skulle åka från Märsta kyrka kl. 9.00, och som vanligt var vi återigen sent ute men vi var inte sist på plats...
Det var lite bökigt att få in allt i bussen, först två bilbarnstolar och därefter två barn i dem och skötväskan. Medan jag spände fast barnen så fick M-P plocka isär och packa in vagnen i bussens bagage utrymme. Stackarn fick även senare plocka ut den samt i och ur ännu en gång senare...
Så här glad såg Sanna ut i bussen på väg in till stan.
Vi hade sådan tur att barnen hade sovit längre än normalt på morgonen så andra matningen som brukar vara vid nio tiden blev framskjutet. De klarade sig ända fram till Skansen men sen började det kinkas i vagnen så vi passade på att ta en förmidagsfika samtidigt som vi matade barnen.
Vi hittade en bra plats under tak.
Barnen blev inte lyckliga alls då vi la ner dem i vagnen igen, men det dröjde inte länge innan de somnade. Sedan sov de hela tiden fram till nästa matning.
Så intresserade var de av alla djuren på Skansen. ;-)
Regna gjorde det hela dagen, inget uppehåll alls bortsett från då vi lastade ur vagnen.
Som tur var så hade M-P fått ett regnställ i födelsedagspresent av min syster med pojkvän, så den blev ordentligt invigd denna dag.
Här ser ni stolta föräldrar poserandes med vagnen.
Vi såg en massa djur, det gjorde vi faktiskt!
Men då det regnade så var det inte så roligt att ta fram kameran, men några djur fångade vi på bild iaf:
Denna lilla nallebjörn var jätte intresserad av lilla Emma en bra stund.

En av sälarna gillade att göra kullerbyttor på ett och samma ställe.
M-P lyckades se en påfågel i verkligheten för första gången i sitt liv

Men till slut började även våra magar att kurra så vi satte oss under tak för att äta pastasallad. Just då kändes det att det hade varit bättre med en värmande soppa men gott var det i alla fall.

Det var jättemycket förskolegrupper och skolgrupper på Skansen, så vid scenen där vi satt var det väldans liv av springande och skrikande barn som lekte för att hålla värmen antagligen.
Jag hade inte en chans att höra ifall Sanna eller William vaknade så jag blev en nojig mamma och titta till dem varannan minut.
Så skönt det såg ut att ligga och sova inbäddad i vagnen med ett gosedjur (som de fått av förskolärarn Maud på bussen).
Det var inte mycket som syntes av barnen som ni ser.

Lagomt tills vi hade ätit klart så vaknade barnen, då var det dags för blöjbyte.
Jag var väldigt snabb på att erbjuda mig att göra det för en gångs skull, för då fick jag ju värma mig i skötrummet ;-)
Eftersom vagnen inte kunde tas in så fick M-P stå utanför med William medans jag bytte på Sanna och sen bytte vi barn.
Just idag av alla dagar så hade de en filminspelning på gång i tivoli området. Jag skulle inte kännt igen skådelspelarna alls om inte Lina hade nämnt vilka de var (kommer inte ens ihåg nu vilka de var som vi såg).
Efter blöjbytet så började vi närma oss Skansen affären och ingången till Akvariet. Synd att vi inte tänkte på det tidigare tyckte Lina, för då kunde vi gått inomhus istället. Men nu lämnade vi Akvarie besöket till en annan gång.
Däremot så matade vi barnen i affären, eller rättare sagt M-P skötte matningen medans jag gick runt och tittade och pratade med mina kollegor som jag inte sett på länge.
"Kan själv" tycker William och stöttar sin flaska en bra stund .

Sen var det dags att röra sig mot utgången.
Vår buss hade inte kommit än. Men det hade den som skulle köra till Lunda och den till Valsta. Den chaufför som körde bussen till Valsta sa först att vi som skulle till Märsta skulle åka med honom, och då fick vi nästan panik för våra bilbarnstolar låg i den buss som vi åkte in med. För chauffören vi åkte in med hade sagt att han skulle hämta oss så då kunde vi ha dem i bagaget under dagen. Det dröjde en bra stund innan det redde ut sig och den rätta bussen kom med våra bilbarnstolar, då kunde Beutlers och vi pusta ut.
På hemfärden var våra små älsklingar hur pigga som helst. Skulle jag också varit om jag fått sova hela dagen. Själv höll jag på att slumra till men lyckades hålla mig vaken.
Det lyckades dock inte M-P som blev iaktagen av sin son nästan hela vägen hem.

Sanna tyckte det var dags att köra lite gymnastik med benen efter allt stilla liggande.

Så lugn och nöjd man kan se ut...

I väntan på att pappa "bygger ihop" vagnen

Fast jag varit på Skansen flera gånger så tycker jag fortfarande om att gå runt där.
Men nästa gång hoppas jag ändå på lite finare väder än vad vi hade idag, kanske till och med solsken.

3 kommentarer:

Thomas sa...

Nu har även vi bloggat. Tack för en trevlig dag tillsammans! :-)

farmor Anci sa...

Himla otur att ni inte fick trevligare väder. Vill nog att det ska vara det om jag skall idas gå runt på skansen

Familjen Sundström sa...

en liten rättelse, det var första gången M-P såg en påfågel puffa upp sig, missförstod hans glädje ;-)