söndag 5 juli 2015

Solig söndag hemma

Sanna och William var bjudna på kalas idag så efter att jag och Janiina följt dem dit så fick vi två timmar för oss själva då M-P var iväg och avslutade det sista i sin fars lägenhet.
Vi började med att äta lunch och sen spelade vi spel. Sen ville Janiina titta på lite tv innan vi skulle ut och leka.
Jag fick en halvtimmas vila men då jag föreslog att vi skulle ut så ville hon inte längre, sen var det dags att hämta stortrollen.
Så det blev en till cykeltur för Janiina då hon ville följa med istället för att vara hemma med pappsen som precis kommit hem.
Eftermiddagen blev det bad och latande på baksidan, Sanna plockade alla jordgubbar som var mogna som vi sedan njöt av till yoghurt eller som Janiina som de var. Hon försökte få William att hjälpa till att plocka men han svarade bara från hängmattan där han satt med mig att "jag är upptagen, jag gosar med mamma". Sen försökte hon att få oss andra att också plocka men vi var alldeles för lata för det. Men nöjd var hon sen när hon visade upp skörden och då vi berömde hur gott det var med jordgubbar och hon sa "jag har plockat dem".
Vi har en massa jordgubbar på gång! Så mycket mer smak på hemodlade än köpta, synd att jag inte tål mer än ett par stycken...
 Ja och bada gjorde stortrollen ju också såklart, och M-P var inte sen att vara med och busa i vattnet med dem.
William fick tag på kameran och fotade lite allt möjligt, som jordgubben i Sannas hand, porträttbild på Sanna och lite växtligheter.
Barnen var ute och cyklade lite också och sen ville Janiina till karusellparken men det ville inte stortrollen så jag fick följa med henne dit och leka.
Barnen har fått städa sitt rum igen, de gjorde det i fredags också men det såg ut som en tornado gått fram där igen.
Maken städade ur bilarna invändigt lite snabbt också, vilket behövdes!
Till kvällsfilm valde barnen att se på Lejonkungen igen, de gillar den som sagt.
Ikväll somnade barnen rätt fort i alla fall så nu har jag hunnit blogga ikapp denna vecka som du säkert märkt.
Imorgon ska jag åka iväg på läger med jobbet, en vecka utan familjen blir det.
Kommer att sakna dem såklart, hoppas vi får till lite skypetid någon kväll...
// Sargit

Inga kommentarer: