torsdag 16 juli 2015

Festlig vardag, arbete, nybil!

Så härligt att ha familjen samlad igen!
Jepp, jag hade längtat efter min familj förra veckan och tror att de saknat mig också lite grann i alla fall...
Här följer en bildkavalkad över veckan, jag har varit alldeles för trött på kvällarna för att ta fram datorn helt enkelt.
Jordgubbar har vi massor iår så dem har vi njutit av dagligen.
Barnen har ätit dem mest som de är men på söndag kväll lyxade vi till det med glass och jordgubbar för att fira hemkomsten, Sanna ville ha med mjölk istället.
 Måndag fick trollen tillbringa hos vaari och Helena medan jag jobbade. Tog en kort dag så vi hann vara hemma den mesta av eftermiddagen också.
eller hemma och hemma, Sanna försvann till Leia och William försvann till sin kompis Benjamin så det var bara jag och lilltrollet hemma tills M-P kom hem.
Hon ville leka doktor med mig.
Sen hjälpte hon först mig med att fylla tvättmaskinen och sedan hjälpte hon pappsen med att sopa på framsidan då han klippt gräsmattan och trimmat lite ogräs.
Om inte det var nog för vår lilla hjälpreda så ville hon vara med och laga mat idag också.
En väldigt glad och nöjd hjälpreda har vi.
Tisdag kompade jag så det blev hemmamys för mig och trollen medan maken jobbade.
Vi har så mycket jordgubbar så vi bestämde för att baka en jordgubbspaj. Fast stortrollen hade ett uppdrag först, att städa sin egna låda. Det tog dem hela dagen! *suck* så det blev Janiina som var med och bakade själv. Efteråt säger hon "Tack mamma att du hjälpte mig baka", mitt hjärta smälter varje gång hon säger så. Det är mycket hon tackar för som hon får göra gotrollet.
Vaari och Helena bjöd vi över för att fika med oss.
William drog sig undan efter fikat och satte sig och läste. Han var så koncentrerad och satt där i lugn och ro en bra stund.
Vid läggdags så ville Sanna som vanligt inte sova, för att fördröja lite extra så kom hon och ville gosa med bäbisen. Länge låg hon och lyssnade och kände och bara mös med mig och magen.
Onsdag tog jag också ledigt då jag hade läkarbesök på förmiddagen. Medan jag var inne hos läkarn så tillbringade trollen tid i Sätuna parken med min vän och kollega Anna-Karin.
Efter lite mera lek i solen så begav vi oss mot Stinsen allihop för lite lunch och shopping.
Målet var att köpa klockor till stortrollen som de tjatat om och som vi lovat dem att göra. Dags att nöta in hur klockan fungerar nu då. Det slutade med att även Janiina fick en klocka som hon var väldigt stolt och nöjd över. Ett tips till dig som är på klockjakt att ur&pen har jätterea just nu!
Från Stinsen blev det till att skynda sig till Toyota i Arlandastad där maken redan väntade på oss.
Vår nya bil hade nämligen kommit så det var dags att vinka adjö till vår älskade Ford och hälsa Toyota Verson välkommen till familjen.
Barnen blev förälskade i bilen direkt och var hur nöjda som helst då vi kom iväg.
Det firade vi med en glasspaus i Eurostop innan vi skjutsade hem Anna-Karin som fick premiär åka i ny bilen med oss.
 Själv blev jag också rätt förtjust i ny bilen även om det kommer dröja ett tag med att bli van vid  den,  Automatlåda är ju inte något jag är van vid men det kändes bra i alla fall.
På kvällen tog jag tag i de jordgubbar som jag och Sanna plockat under dagarna och som inte hunnit bli uppätna, nästan 1kg var det, och så kokade jag jordgubbs- och rabarbersaft med saftmajan.
God blev den måste jag erkänna även om jag snålade lite med sockret.
Torsdag fick barnen följa med mig till jobbet. Vi började med att förbereda för veckomässa i Valsta kyrka då jag skulle vara kyrkvärd, Sanna blev väldigt besviken då det sen inte blev någon mässa då prästen blivit sjuk. Istället fick jag improvisera en enkel andakt.
Men alla tre satt snällt och fint i kyrkbänken under andakten och efteråt ville de tända ljus.
Då jag frågade vem de tände ljus för så fick jag svar från Sanna "man behöver väl inte tala om det? om det är hemligt".
Efter lite fika så fortsatte min arbetsdag. Färden gick till Odensala kyrka där jag skulle se efter att allt såg bra ut med kyrkmössen och Fairtrade försäljningen. Barnen var lite motvilliga till att åka dit men väl där verkade de trivas bra med att gå på musjakt.
Belöningen i form av godisaskar var uppskattat i alla fall.
Här poserar barnen framför vår nya bil, väldigt glada och nöjda.
 Innan lunch hann barnen leka på lekplatsen vid mitt jobb i Märsta kyrka medan jag jobbade undan lite. Och efter lunch fick de rita medan jag jobbade. Sen kom maken och hämtade hem dem så jag fick jobba ifred och avsluta allt på kontoret. Det var nämligen min sista dag på jobbet innan semestern och sedan går jag ju på föräldraledighet så jag hade en del små fix att göra klart inför långledigheten.
Hemma igen på kvällen så var jag rätt slut i huvet. Medan middagen förbereddes så roade sig barnen med Fia med Knuff.
På kvällen ville de som vanligt inte sova så ett tag hade vi sällskap i vår säng.
"Normala" barn läser väl barntidningar som Bamse, Kalle Anka, Musse Pigg och liknande, ja det gör ju våra också, men våra "läser" också Pondus, hihii.
Tillslut så somnade de i sina egna sängar i alla fall...
// Sargit

Inga kommentarer: