söndag 12 juli 2015

Roadtrip till Umeå

Då Sargit skulle vara på läger hela denna vecka bestämde jag mig för att bila till Umeå med barnen.
Tanken var att vi skulle komma iväg direkt på måndag morgon, men som vanligt lyckades vi inte komma iväg först närmare halv 11.
Resan gick dock klart över förväntan då barnen snällt satt och antingen tittade på film, lekte med plattan eller sov, så vi var framme lagom tills kvällsmaten.
Första kvällen gjorde vi inte så mycket mer än att umgås en stund innan det var läggdags och trots att barnen var jättetrötta efter resan tog det lång tid att få dem att sova.
Jag själv somnade kort därefter.
Tyvärr hade vi en väldans otur med vädret då det regnade mest hela veckan.
Så det blev mest korta utflykter till lekplatser och sådant när vädret tillät.
Vi tog även en del cykelturer runt om området där vi var (barnen hade propsat på att få ta med sig sina cyklar).
Lyckades få en fin bild på Sanna och Janiina när vi var på väg till bilen.
 
På onsdagen åkte vi tillsammans med min syster ner till centrum för att handla lite och kolla i affärer, men först tog vi lunch på Frasses.
En kul grej som hänt är att Janiina som vanligtvis bara vill äta brödet tillsammans ketchup när hon äter hamburgare, ratade ketchupen helt och åt hela hamburgaren med kött och bröd.
Vi hamnade tyvärr i ett rejält ösregn så det blev inte så mycket att kolla runt utan vi köpte det vi var ute efter, bland annat en knivslip, sen vände vi hemåt igen.
På fredagen ville barnen åka iväg till simhallen och bada, vilket gick sådär när det visade sig att simhallen hade stängt under sommaren.
För att lindra besvären tog jag med barnen till Leos Lekland.
Trion blev stormförtjusta.
Jag försökte följa med upp i ställningarna för att hålla reda på Janiina, men nu fick jag ge upp då hon helt enkelt blivit för snabb och inte brydde sig nämnvärt om jag var med eller inte.
Till sist pekade jag ut för barnen vilken fåtölj jag tänkte sitta i så fick de springa runt och leka som de ville.
Då och då kom de springande för att berätta om sina bedrifter och mellan varven tog jag ett varv bara för att kolla så att ingen gjort illa sig.
Den här jätterutchkanan blev alla tre småttingarna förtjusta i och åkte varv efter varv.
 
 Studsmattorna var också omåttligt populära.

Efter att ha nattat barnen på kvällen så gick jag över till lillebror och spenderade några timmar hemma hos honom med att spela tvspel och lite annat.
Det har blivit lite av en tradition att vi sitter uppe en sen kväll/natt och umgås de gånger jag är uppe.
På grund av detta var jag en smula trött på lördag förmiddag så den spenderades inomhus där jag låg och småslumrade och barnen tittade på tv.
På eftermiddagen åkte vi först iväg för att handla lördagsgodis och därefter gick vi iväg och hälsade på min mormor och tog en fika där.
Kvällen spenderades i soffan tittandes på film och med att äta godis.
På söndagen började vi så rulla hemåt mot Märsta igen.
Inte heller denna gång kom vi iväg den tid jag tänkt, då vi försov oss nån timme.
Men det gick lika bra att köra hem som upp och barnen var nöjda med att titta på film så det blev bara två stopp vilket gjorde att vi var hemma strax efter 18 till Sargits stora glädje.
Hon verkade faktiskt ha saknat oss :)

//M-P

Inga kommentarer: