lördag 23 november 2013

Mammatid, pappatid, kusintid och syskontid

Måndag var jag ledig då jag jobbat helg.
Sanna och William fick välja om de ville vara hemma med mig eller gå på dagis.
William ville prompt till dagis så då fick Janiina också gå dit medan Sanna fick en mammadag.
Vi åkte till Uppsala med målet att köpa en garderob som ska stå i lekrummet (det som än så länge är stortrollens rum).
Såklart vi hittade lite annat smått och gott också...
Sanna njöt i fulla drag av dagen och var på strålande humör.

 Själva stommen fick maken åka och inhandla senare och dörrarna då det var svårt att få in dem i bilen med alla barnstolarna, men inredningen och lite annat fick jag och Sanna med oss. Bland annat nya mörkläggningsgardiner till föräldrasovrummet då vi tänkte skippa rullgardin/hissgardinen.
 Och så gjorde vi om i tvättrummet för tredjegången då de nya dörrkarmarna är bredare än de förra.
Blev kanon bra måste jag säga!
Tisdag och onsdag var jag på kurs i Uppsala så det blev tidiga mornar då barnen måste vara på dagis till 08.00. Men det gick överförväntan bra, konstigt att de gör som man ber dem om då de väcks en timma tidigare än vanligt...
Torsdag fick vi en överrasknings nattgäst då min syster Heidis flyg var överbokat. Inte oss eller henne emot då hon efter att ha kollat av med mig anmälde sig frivillig att ta ett senare flyg.
Så vi hann med lite umgänge i alla fall, det var nog ett år sen senast tror vi.
 Sanna somnade återigen på golvet, hon och William hade lite svårt att komma till ro då de hellre ville umgås med moster Heidi.
 På fredag morgon var det en aningen trångt i vår säng, men mysigt...
Jag jobbade fredagkväll kom hem vid halv elva och precis då vi, maken och jag, tänkte komma till ro och lägga oss efter midnatt (då jag redan somnat mitt i filmen som vi tittade på) så vaknade Janiina och var kokhet. 39,5graders feber hade hon stackarn.
Resten av natten låg hon bredvid mig och tryckte som en het rörlig kamin.
Så planerna för lördagen ändrades lite.
Sanna ville ha fläta i håret på lördag, så jag försökte fläta hennes glidiga hår.
 William ville stanna hemma med pappa, han ville ha pappadag, så då åkte jag och Sanna själva iväg till Nyköping efter en sen frukost.
Där lärde Sanna ut hur man bakar pepparkakor till sin moster Nadja.
De klarade det rätt bra, jag behövde bara titta på.
Då pepparkakorna var färdig gräddade och vi skulle fika så överraskade vi Helena med att fira henne en dag tidigare. Blev förutom pepparkakor, sockerkaka, wienerbröd och chokladtårta till mellanmål.
Lilla Rasmus sov nästan under hela vårt besök, men så klart han vaknade lagom till fikat.
Min käre far med sin yngsta barnbarn.
 Jag fick också hålla honom en stund såklart,
innan Sanna tog över.
Sanna ville stanna kvar hos Nadja så det fick hon då vaari och Helena också var kvar och då skulle köra hem henne på söndag.
Så här söta såg de ut strax innan jag åkte hem i mörkret.
Jag passade på att storhandla på Maxi på hemvägen och sen hämta hem pizzor till mig och maken, William och Janiina hade redan ätit.
Men Janiina är ju inne i en mammig period så hon hade inga planer på att låta mig sitta och äta ifred fast hon precis kommit i säng.
Så det blev lite pizza till henne också innan jag nattade henne.
Jag var rätt slut sen så det blev tidig sänggång för min del...
// Sargit

Inga kommentarer: