onsdag 6 november 2013

Deg och mjöl

Dagen började med att Janiina visade sig ha fått ögoninfektion. Typiskt med tanke på att maken åkte iväg i morse till Prag och kommer hem först på söndag...
Nåja, stortrollen kom iväg till förskolan i alla fall och jag och Janiina hade en mysig förmiddag då vi läste böcker, dansade och lekte. Emellanåt då hon lekte själv hann jag tömma diskmaskinen, hänga upp tvätt och slå igång ännu en maskin.
Vi mös även i soffan en stund efter lunch innan Seija, min gudmor, kom som en räddande ängel och såg efter Janiina resten av eftermiddagen då jag skulle till naprapaten och sen jobba.
 Janiina hade sovit 2,5timme fick jag höra då jag kom hem med stortrollen sent på kvällen. Men allt hade gått bra och hon hade inte alls haft något emot min gudmors sällskap.
Tusen, tusen tack igen Seija!
Ikväll åt vi våfflor till middag, efter Williams önskemål.
Sen blev det till att hålla mitt löfte och plocka fram "deg lådan".
De ville dega med den hemma gjorda playdoh leran jag gjort förra året, den var väldigt kletig så jag tog fram mjöl för att försöka rädda den.
Barnen hade dock inget emot det kletiga då de fick leka med mjöl också.
 Janiina körde på samma teknik som Sanna och William då de var små; att fylla degen med så många formar det gick. William gjorde mat och Sanna "degade" bara allmänt med sin klump.
 Direkt från degandet så fick de klä av sig på plats och direkt ta sig till badkaret.
 Då jag väl fått alla till sängs så var det dags att börja sanera, men en liten paus tog jag medan jag såg på Greys anatomy...
Sanna var den som hade svårast att somna ikväll. Hon kom ut till mig och sa "alla andra sover utom jag. och mamma jag HAR försökt sova, jag lovar. Men jag KAN inte sova" med sin söta allvarliga min och lillgamla tonfall. Så hon fick lyssna på musik via spotifyn i min mobil till slut och då somnade hon rätt fort sen.
Lite mer tvätt har jag hunnit med ikväll med men nu är jag slut så dags att avrunda.
Förutom stressen över att inte hinna med det jag hade planerat på jobbet så har det varit en mysig dag helt enkelt.
// Sargit

Inga kommentarer: