måndag 29 juli 2013

Titta på släkt på muséet

Jag fick sova länge idag. Så skönt, men ändå var jag trött. Klev upp först till lunch!
Efter lunch åkte vi spontant iväg till Västerbottens museum i Gammlia.
Det är nämligen så att M-P:s mamma och pappa samt hans två äldre syskon finns förevigade där.
 Här tittar vi på en av bilderna de är med på.
 Det fanns en kryptunnel där man kunde se lite av Umeås undre värld. William och jag kröp in där och jag kan direkt säga att mina knän är itne gjorda för att krypa med.
Men kul var det. Efter att jag kommit ut till slut så behövde jag inte krypa fler gånger då Sanna kommit tillbaka från toa besöket och sen kröp de in och ut flera gånger tillsammans med massa andra barn
Här står min kära svärmor bredvid sin egen monter. Hon är nämligen väldigt speciell, inte bara landets första kvinnliga isolerings montör utan även en kvinna som byte roll och började jobba medan maken stannade hemma med barnen. Inte alls vanligt på den tiden.
Det var rätt roligt att titta på alla gamla saker, vissa kände till och med jag igen. Jag måste vara gammal jag med, hihii.
Mycket spännande för barnen också.
På ett annat plan hade de skidutställning. Massor och åter massor av skidor!
Spännande fakta också att läsa. Visste du att den äldsta skidan man hittat är daterad till 4000år gammalt! Nu var just den berömda skidan inne på konservering, men häftigt ändå.
 William gillade att lukta på tjära, även fast han sa sig inte gilla doften. Men det var nog en spännande ny doft antar jag.
 En annan utställning de hade var om brokonstruktioner. Ett stort barnvänligt pedagogiskt rum med lite experiment och annat kul.
Här bygger M-P en tunnel.
 Mycket spring i bena på lilltrollet.
 Detta roade sig Janiina också med ett antal gånger. Första gångerna utan att vi märkte vad som var på gång, men sen gjorde de det om och om igen.
Vi avrundade turen på museet på Minimus. Där fick alla barn bygga en sak till drömstaden.
Sanna och William visste precis vad de ville bygga, båtar. Williams skulle kunna köra på land också.
Här hjälper farbror Jompa och pappsen till med att bygga en propeller till båten.
 Janiina ritade lite medan strotrollen limmade, tejpade och klippte.
 Här visar de stolt upp sina kreationer.
 Det svåra var att hitta vart de skulle placera sina båtar, det fanns ju en hel de andra byggen i barnens drömstad.
 Lite tid tillbringade vi med att titta runt på dem också.
 Och lite lek utanför innan en glasspaus.
 På kvällen kom alla M-P:s syskon och deras barn på middag.
Bus farbröderna Jompa och P-A är fortfarande populära bland barnen.
 Pappa M-P busade också en hel del så ni förstår att barnen var uppe i varv på kvällen.
M-P:s mormor kom också på besök.
 Och så fick jag umgås med Amanda, Jompas dotter.
 Kommer ihåg då hon var liten och bland annat då jag fick äran att åka karuseller med henne på grönan medan de andra åkte häftigare åk. Nu är hon inte så liten längre.
Då barnen sov och gästerna åkt hem så såg jag på "Eat, Pray, Love" som jag inte hunnit med att se än.
Lite konstig film men ett bra budskap i den. Jag var nog lite för trött för att koncentrera mig alltför mycket i filmen.
// Sargit

Inga kommentarer: