måndag 22 juli 2013

Dockteater

Idag åkte M-P iväg före frukost för att hälsa på sin faster.
Så jag hade hela dagen ensam med våra troll framför mig.
Bland annat så fick jag äran att sitta på första parkett på dockteater föreställning.
Stortrollen byggde scen och valde ut de medverkande dockorna med omsorg.
 Sanna hade en något lugnare framtoning i sin föreställning,
 medan William drog ut på gränserna ordentligt.
 Båda hade väldigt kul i alla fall och det var en fröjd att se hur de samarbetade.
Ofta hamnade en av dockorna på golvet och så sa de "du måste ropa kärlek" och sen ropade de det själva tills jag kastade tillbaka dockan i fråga till dem.
Efter lunch åkte vi för att besöka Tyyne och Arvi. De gillar verkligen att få se hur barnen för liv runt dem. Ingen av trollen är blyga alls hos Tyyne och Arvi fast vi inte hunnit hälsa på dem så ofta.
På deras baksida har de en liten brunn/damm där de har näckrosor i. Barnen tyckte den var fin.
 Den stora succén varje gång är ändå pianot deras och idag fick Janiina bekant sig med den för första gången. Hon gillade det väldigt mycket!
 Tyyne tog också fram ett egen tillverkad slaginstrument, den gillade Sanna väldigt mycket.
 Efter mellanmål, lek och stoj och lite legobygge så tackade vi för oss och styrde hemmåt för at påbörja middagen.
Idag ville Sanna hjälpa till med maten. "Idag är det jag som är kocken" sa hon.
Jag bad henne titta på mig medan jag tog kort på dagens kock, då svarar hon "det kan jag inte för då ser jag inte vad jag gör".
Sanna var den som bestämde dagens meny, potatismos och köttbullar. Hon älskar att få mosa potatisen och krydda den. Idag fick hon krydda den helt själv, jag gav henne bara kryddorna. Och gissa vad, det blev jättegott! Visst, lite mindre vitpeppar hade jag nog haft i men annars kanon.
Janiina ville också provsmaka då hon såg att Sanna smakade. Så hon klättrade upp på pallen, tog skeden i sina händer och tog för sig. Sen log hon stort och ville ta mer men då hejdade jag henne.
M-P hann hem precis till middagen var klar.
Kastrullen med potatismos blev länsat kan jag ju nämna.
// Sargit

Inga kommentarer: