fredag 19 juli 2013

Blåbärskogen och pajbakning

M-P var ute med barnen i blåbärsskogen igår, med sig hade de även Klara.
Det lilla de hittade mumsade de glatt i sig.
Men då jag nämnt att vi kunde baka blåbärspaj ifall de haft mer så ville Sanna tll blåbärsskogen igen.
Hon var väldigt entusiastisk och tjatade mycket om det på morgonen.
Så efter frukost och påklädning så gav jag mig iväg med tjejerna.
William ville vara hemma med pappa...
Janiina älskar verkligen att vara ute i skogen, hon visade också att hon visste precis vad vi skulle göra där då hon genast började plocka de små futtiga bären hon såg. Det har varit alldeles för torrt på sistone såklart för att det skulle bli något att hurra för, men vi hade en trevlig stund ute i skogen och några små nästan torkade bär hittade vi.
Vi var en stund vid vårt gamla hems baksida också och lekte. Där finns det rödavinbärsbuskar med många bär på. Janiina hade inget emot att plocka några av dem och stoppa i sig.
 Det var svårt att få henne från lekplatsen sen då det ju finns en rutschkana där, men till slut fortsatte vi utflykten. Sanna blev väldigt besviken då vi inte hittade så mycket bär: Jag förklarade varför det inte fanns några och sa att vi ju kunde köpa blåbär i affären för att baka paj med då de vi plockat inte räckte. Det tyckte hon var en bra idé efter ett tag.
Janiina är inte rädd för att ge sig iväg på egna äventyr som ni ser.
 Senare på eftermiddagen då vi kom hem från affären så fick vi med oss Klara hem till oss. Och som jag lovat barnen så började vi baka paj efter att vi ätit mellanmål.
Barnen fick göra det mesta, jag talade bara om vad de skulle göra och hjälpte dem att mäta upp ingredienserna.
 De sammarbetade väldigt bra alla tre och turades om att ha i ingredienser.
 M-P hade redan innan vi började baka gett sig iväg på en grabbkväll med jobbarkompisar.
Jag var lite orolig för hur det skulle gå med att baka och se efter Janiina samtidigt men det gick väldigt bra faktiskt, hon roade sig bra på egenhand.
Strax innan pajen blev klar skulle blev Klara hämtad hem, men vi lovade spara en bit av pajen till henne.
Sanna var väldigt nöjd över resultatet.
Vi gjorde oss sedan snabbt iordning och packade med oss pajen för att åka och äta middag hos min mamma. Pajen fick bli efterrätt. Och god var den!
Sanna ville stanna kvar hos mummu över natten så efter att Janiina somnat så myste jag och William i soffan och såg på film. Jag trodde att han skulle somna i soffan bredvid mig under filmen men icke. Han är envisare än envisast den ungen. Så han kom i säng alldeles för sent, men mysigt hade vi och en väldigt nöjd liten pojk som fick mammatid och vara uppe sent.
// Sargit

Inga kommentarer: