fredag 12 juli 2013

Gräsänklingsammanfattning

Måndag till fredag den här veckan har Sargit varit bortrest då det var dags för det årliga familjelägret.
Veckan har faktiskt gått ganska bra och vi har egentligen inte gjort så mycket alls.
Det enda vi egentligen hade inbokat var att jag skulle hjälpa familjen Beutler med lite småfix hemma hos dem.
Så på Onsdagen åkte jag ner med barnen till det Beutlerska palatset, där Thomas skulle måla en gavel på huset och även slipa ett golv jämnt så man skulle kunna lägge parkett i det rummet.
Jag hade blivit tillfrågad om jag inte kunde hjälpa till med att tvätta väggen innan målning och även vara en hjälpande hand under slipningen.
Rätt som det var ringde barnens mormor Astrid och frågade om inte tvillingarna kunde få vara hos henne under kvällen och kanske till och med sova över vilket jag tyckte lät som en bra ide, efter mellanmålet tog jag en paus i arbetet och körde iväg Sanna och William till henne.
Så medans jag och Thomas jobbade på med vårt roade Elin sin lillasyster och Janiina på alla sätt hon kunde.
Bland annat blev det mys i soffan..
 Och även en del hopp i studsmattan så klart.
Vi blev kvar där tills det var läggdags för Janiina så först vid 8 på kvällen kom vi hem igen.
Torsdag morgon åkte jag och Janiina iväg för att leta efter virke till fasaden hemma, då vi har en del murkna bräder som måste bytas.
Det visade sig vara lättare sagt än gjort då det är en ganska speciell profil på de brädor jag behöver, så efter att ha kollat på 3 olika företag gav jag upp och inriktade mig på lunchen.
Det blev en snabb korv med bröd på grillen i centrum.
Detta hade som synes Janiina inte alls något emot, notera att man enligt henne ska ha brödet och korven i varsin hand när man äter.
Lagom till mellanmålet åkte jag sen iväg och hämtade hem stortrollen.
De hade tydligen haft det hur bra som helst.
Resten av dagen blev det lek med grannbarnen för de små och lite småplock och tvätt för mig.
På fredagen var det dags att infria ett tidigare ställt löfte till William att vi skulle åka iväg för att köpa Beyblade till honom.
Så första anhalt för dagen fick bli Barnens hus i Upplands väsby, där William snabbt valde ut sin leksak.
En tuff Beyblade i metall som skulle vara jättehäftig tydligen.
Värre var det för Sanna som gick varv efter varv och försökte komma på något som hon ville köpa.
Men efter en stund lyckades hon hitta en häst med ryttare som hon tyckte om.
Det skall tilläggas att de ville handla för sina egna pengar så jag fick lägga fram vissa begränsningar på vad de hade råd med.
William fullkomligt lyste av glädje över att äntligen fått en egen Beyblade, som han suktat efter så länge.
Därefter var det dags att Pappas hus (Bauhaus) i Barkarby då jag behövde en ny vattenslang plus en sprinkler.
Väl klara där tog vi lek och fikapaus på Ikea, där Sanna och William passade på att vila lite efter jordgubbskakan.
Efter ett par mer eller mindre onödiga mellanlandningar så var det matdags så jag svängde in på Max till barnens stora glädje.
Där fanns nämligen en hoppborg som jag lovat att de skulle få vara i när de ätit.
Onödigt att säga kanske men de hade ingen större matro då hoppborgen lockade.
Även Janiina ville vara med och de hoppade runt där inne i gott och väl en halvtimme innan det var dags för nästa mellanlandning.
Tidigare unden dagen hade nämligen Helena ringt och frågat om inte vi ville komma förbi och inviga deras nya hammock vilket vi så gärna gjorde.
Den blev mycket uppskattad av alla tre barnen som synes.
Där blev vi kvar lite längre än jag tänkt mig, och precis lagom till jag bestämt att det var dags att åka hem och natta ungarna ringde Tina och berättade att hon och Sargit började närma sig hemtrakterna så vi kunde lika gärna stanna där och vänta in dem.
Det blev ett kärt återseende för mor och barn (och för mig också såklart).
När vi till sist kom hem var vi alla jättetrötta så det blev inte så mycket mer än läggning för hela familjen.

//M-P


Inga kommentarer: