söndag 5 maj 2013

Trevlig, men fullspeckad, helg

 Igår var det fullt ös hela dagen.
Medan jag jobbade, hade konfirmation med mina underbara konfirmander, så var barnen på skogsknytte med M-P (han får göra ett inlägg om det själv vid tillfälle).
Sedan efter lunch så var de bjudna på barnkalas, Charlie som är Sanna och Williams dagis kompis fyllde 4år.
"Charlie är min bästaste vän" säger William ofta. Mer om det få M-P också skriva om senare...
Då jag kom hem från jobbet så hann jag byta om innan det var dags att åka vidare med hela familjen på nästa kalas, denna gång i Knivsta.
Heidi fyllde nämligen också år igår och hade bjudit in på kalas och grillning.
Zacharias och Amelia hade egna "datorer" som fångade självklart våra stortrolls intresse.
Men de hann busa runt både ute och inne med de andra barnen också, vi hann till och med leka på lekplatsen.
Jag började med att se efter alla barnen då de ville ut och efter ett bra tag så blev det "skiftbyte" då M-P och Oscar kom ut och tog över, även Janiina kom ut då.
Det var väldigt svårövertalade barn vi fick med oss hemåt, och mindre lyckliga var de då de inte ville hem.
Efter en jobbig nattnings procedur somnade stortrollen rätt snabbt, men icke Janiina.
Då M-P åkte iväg mot Uppsala för att ta natttåget vidare till Umeå så var Janiina fortfarande vaken.
Hon vägrade sova helt enkelt, fast hon var trött. Först långt efter tio gav hon upp!
Själv fastnade jag med en dålig film på netflix innan jag försökte få ordning på min telefon, den ville inte koppla upp sig med datorn och minnet säger hela tiden att de är fullt...

Idag hade vi en lugn förmiddag med sen frukost och mycket ute lek, hann även tvätta en maskin och städa lite hemma.
Sanna såg jag knappt skymten av efter frukost då hon följde med grannpojken hem till honom då hon ville träffa deras hundar och sen blev hon kvar där. Då hade hon och William cyklat runt husen några varv innan med Alexander (grannen) som sällskap.
Jag, Janiina och William tog en promenad/cykeltur på gångvägen innan det var dags att förbereda lunch, då ville William vara ute själv. Han ville nog gå in till Alexander han med men då de har tre hundar och han är hundrädd så kan ni nog räkna ut varför han inte gick dit...
Men de kom till oss en sväng för lite lek på baksidan också och då Alexander hade en sparkcykel så ville stortrollen så klart ha fram sina med.
De har inte fått riktigt häng på hur det funkar men de provade gärna.
 Efter lunch försvann Sanna snabbt till Klara där hon lekte till det var dags för oss att åka till vaari och Helena, jag skulle nämligen jobba och då M-P är i Umeå för att fira sin storasyster som fyller jämnt så hade de lovat vara barnvakter.
Barnen började med att vara ute och leka, fick höra senare att de varit ute mest hela eftermiddagen.
Det var inga problem att lämna dem där då det var dags för mig att åka vidare till jobbet.
Då vi kom hem var det läggdags och medan jag försökte natta Janiina fick stortrollen se på Backyardigans efter önskemål.
Jag höll på att somna före Janiina...
Lite protester blev det från Sanna och William då de inte ville sova, men när de väl kom till sängs så somnade de rätt fort.
Nu ska jag också passa på att göra tidig kväll då det blir en lång dag imorn med.
Inte lätt att vara gräsänka...
// Sargit

Inga kommentarer: