fredag 3 maj 2013

Senaste veckan

Här kommer en kort resumé över senaste veckan, som ni förstår så har inte tid funnits för att sitta vid datorn på kvällarna...
Måndag var familjen ute rätt mycket och cyklade och lekte medan jag var på jobbet.
Själv passade jag på att umgås med min lillasyster då hon ändå var "hemma" och gick på bio med henne efter jobbet.
 Vi hann till och med med en halvtimmes shopping då jag hittade ett par skor och ett par finbyxor till mig.
Tisdag var jag ledig på dagen och då passade vi på att gå lite ärenden medan stortrollen var på dagis.
Bland annat bestämde vi oss för vilka tapeter vi ska ha i Janiinas rum och så en sväng till plantaget efter lite mera jord, ja och så fick M-P gå på besök hos farbror doktorn då han fått ögoninfektion. En rejäl sådan.
Vi hann med lunch också.
 På eftermiddagen fick Klara följa med oss hem från dagis, så barnen har längtat och tjatat om det!
De hade jätteroligt med att leka på bakgården medan vi småpysslade lite i trädgården, bland annat grävde maken upp en gigantisk buske som jag bestämt mig för att den skulle få ge vika för att ge plats för vinbärsbuskarna.
Vaari, Helena, Tina och Roy kom förbi också.
 Efter mellanmålet blev Klara hämtad och då fick jag hjälp av stortrollen att plantera och göra iordning.
Sanna orkade inte så mycket, annat lockade, men William var med ända till slutet.
Han slet med stenarna och var hur nöjd som helst.
Blev rätt nöjd med resultatet faktiskt.
 Vi mutade barnen (jepp, det funkar ibland) med att om de städade sitt rum så skulle de få gå på tivoli dagen efter. Tog ett tag men de fick rummet städat.
Då det ju är valborgsmässoafton så var det dags för lite nattvandring ikväll.
Blev något senare än "vanliga" kvällar, men den stora besvikelsen blev då jag fick höra att tivolit skulle dra vidare redan på morgonen!
Oops, vi som lovat barnen... Vad göra vad göra? Lite hastigt så köpte jag sockervadd som jag la i en påse (tack Inger som förvarade den åt mig under kvällen/natten) och då jag kom hem efter halv två så la jag den i en tät burk och hoppades att den skulle vara ok till dagen efter.
Då jag gick som vanligt in till barnen innan jag skulle gå och lägga mig så hittade jag återigen Sanna på golvet.
 Onsdag, 1 maj.
Barnen var väldigt glada, själv var jag väldigt väldigt trött efter att ha fått alldeles för lite sömn men jag piggnade till efter ett tag.
Blev en av våra ovanliga familjefrukostar då hela familjen åt samtidigt, väldigt trevligt.
Barnen blev inte så besvikna över att höra om tivolit, reaktionen blev "men mamma, vi kan gå en annan gång" efter att jag svarat på lite frågor vart tivolit skulle gå. Det som gjorde att det inte blev en så stor grej var också att vi frågade om de ville gå på lek & bus istället. Gissa om de ville det!
Och det bästa var nog att de fick sockervadd efter frukost! Vilken lycka!
 Förmiddagen ägnades åt att städa hemma och så fick vi snabb besök av min mamma och hennes vän Luba. Efter lunch åkte M-P iväg med stortrollen till Lek&Bus där de mötte upp familjen Beutler.
Jag och Janiina begav oss ut på promenad.
Vi gick till våra vänner Lazlo och Linneas gård och lekte där en bra stund.
 Janiina lagade lite mat också.
 Efter mellanmålet, även den ute, så lektes det en stund till innan jag satte henne i vagnen och gick hemåt med förhoppning om att hon skulle somna.
Det gjorde hon precis då vi kom fram. Så jag lät henne sova i vagnen och fortsatte med att plantera de återstående penséerna och sen njöt jag en stund i solen innan grannen kom förbi med sin son.
Då vaknade även Janiina och vi gick alla till lekplatsen.
När M-P hörde av sig att de var på väg hem så beställde jag pizza till middag, hihiii, kände mig lite lat.
Vi började röra oss hemåt och lekte på framsidan till resten av familjen kom hem med middagen.
På kvällen somnade jag på soffan mitt under "Body of proof", maken väckte mig vid ett och sa att jag nog borde flytta mig till sängen...
Torsdag, tillbaka till jobbet. Hade en härlig dag på jobbet även om den blev väldigt lång.
Precis då jag skulle hemåt strax före halv tio så såg jag att en vän var på Bryggeriet. Så efter ett samtal hem så åkte jag förbi där för att överraska och säga hej.
Anneth blev glad verkade det som och det blev som du säkert redan anat ingen kort visit. Jag blev kvar rätt länge och sjöng till och med karaoke. Det var lääänge sedan!
Kul var det att bara vara och umgås, händer alldeles för sällan. Hoppas få till det snart igen.
Fredag, ledig dag.
Förmiddagen hjälpte jag Emma, vår guddotter, lite samt hämtade agendor inför morgondagens jobb.
Efter lunch åkte vi iväg på jakt efter födelsedagspresent då barnen blivit bjudna på sitt första kalas hos en dagis kompis imorgon. Vi passade på att beställa tapeterna också då vi nu lyckats mäta väggarna.
M-P släppte av mig och barnen i Valsta kyrkan där vi tillbringade resten av eftermiddagen på öppnis, medan maken åkte en sväng för att hjälpa min pappa med en grej och sedan handla.
Jag och barnen tog bussen hem sen och så fick Sanna och William leka ute till middagen var klar.
Efter maten gick jag ut med alla barnen igen, så härligt att kunna göra det nu då vädret är bättre och det är så ljust ute.
Och skönt att barnen själva vill vara ute, det kommer väl en tid då de hellre vill sitta inne och häcka...
Janiina förstår mer och mer och gör oftast som man ber henne om, och hon vill väldigt gärna vara ute. Hela dagarna om hon får bestämma.
Jag somnade på soffan då barnen såg på Backyardigans medan M-P nattade Janiina.
Var nog lite trött så nu ska jag fortsätta sova, ville bara uppdatera bloggen lite snabbt först.
Vi har en fullspeckad helg framför oss med knytte, kalas x 2 och jobb för mig...
// Sargit

Inga kommentarer: