tisdag 28 maj 2013

Gunglek och pussel

Jag cyklade till jobbet även idag, men det kändes mer i benen då jag cyklade hem. Kunde bara använda en växel då växel"huset" på handtaget eller vad man kallar det hade spruckit...
Medan maken var iväg och hjälpte dansklubben med lite hyllbygge så lekte vi mest ute på baksidan.
Janiina var lite mammig men i gungan var hon väldigt nöjd.
Först fick jag ge fart och senare fick även William och Sanna hjälpa henne.
Det slutade med att Sanna började snurra Janiina i gungan, hon älskade det!
Men jag fick påminna Sanna om att inte snurra upp gungan för mycket...
Sen bar vi tillbaka lite leksaker på sin plats i Janiinas rum, men mitt i städandet blev barnen distraherade av lådan med pussel.
Janiina förstod vad man skulle göra men fick inte riktigt till det, efter några korta försök gav hon mig pusselbiten och pekade bestämt på platsen den skulle sitta i.
 Sanna och William intresserade sig också för sina gamla pussel som numera är Janiinas. De gick igenom varenda ett av dem.
Vid sagostunden så försvann Janiina in i stortrollens rum. Jag fortsatte läsa men snart kom hon ut till oss bärandes på en bok som hon ville att jag skulle läsa för henne.
Men då vi var mitt i en annan förklarade jag att hon fick vänta med den, att vi skulle läsa klart den boken vi höll på med först.
Hon fortsatte göra försök att putta undan den boken och försökte ge boken hon hade valt i min hand.
Blev inte populärt då jag ignorerade och gjorde mitt bästa för att fortsätta läsa. Lyckades distrahera henne med att peka ut lite bilder i boken några gånger, men inga långa stunder lät hon sig distraheras.
Så fortsatte det ett tag till vi läst ut boken i fråga, sen satt hon snällt då vi läste boken hon valt och en bok till.
Hon vet vad hon vill i alla fall den unga damen...
// Sargit

Inga kommentarer: