söndag 20 mars 2011

Lek och bus hemma

Väl hemma igen så åkte M-P iväg på sin dansträning.
Själv släppte jag småtrollen lösa på altanen medan jag vek tvätt och förberedde middag.
De njöt med stora drag!
Bland annat gjorde de sitt bästa för att begrava deras snowracers med snö.
 
 Och skrattade gott då de, ibland med flit, ramlade på det hala underlaget.
Tur att det var varmt och riktigt skönt ute då de tillbringade säkert en fyrtio minuter där utan vantar.
Det var INTE uppskattat att komma in till middagsbordet säger jag bara.
Efter middagen fortsatte den gemensamma leken i barnens rum.
Så skönt att de numera leker tillsammans och inte kräver att jag ska vara med hela tiden.
 Då jag passade på att dammsuga så ville barnen också städa.
De roade sig i hallen och dit in fick jag INTE komma med dammsugaren:
"Illiam städa" fick jag argt tillsagt åt mig då jag närmade mig och blev sedan ut knuffad från hallen.
 "Där brorsan, du missade en fläck"
 "Jag får väl ta den själv då"
 Då jag började tömma diskmaskinen så kom Sanna och ville hjälpa till.
Hon fick ställa in saker i "plastlådan" (den de får leka med).
Jätteduktig var hon, men sedan blev hon och William distraherade av allt som fanns där och började omorganisera lite.
Medan jag packade min väska inför morgondagen så skrattades det mycket i köket.
Då jag anslöt mig till dem så var det en riktigt fröjd att titta på deras lek, så jag satt bredvid dem i minst en halvtimma.
"Illiam bada" "Shanna bada" fick jag reda på att de gjorde.
 William hämtade "vattten" med en mugg och låtsades hälla i.
Sedan turades de om att "bada"  i den stora degbunken.
Men då båda faktiskt började bli trötta så hände det några gånger att någon blev arg för att inte denne fick "bada".
Så jag hämtade en större bunke så att de hade två att leka med, men då ville ju Sanna ha den så klart fast hon strax innan vägrat släppa den andra.
 Men snabbt gick det över och båda fortsatte med "badandet".
 Här ser ni hur de byggt upp ett eget handfat.
William tar en av de tre bägarna och fyller på vatten ur "kranen".
 Kul hade de länge, så pass att sovtiden blev mycket senare än tänkt då de, och jag, njöt av leken så mycket.
Men väl i till sängs tog det inte mer än en tio minuter innan både barnen och jag sov.
Vaknade efter en halvtimma som tur var, så slapp jag bli stel i hela kroppen igen.
Imorgon åker jag iväg till Skövde för att gå på kurs.
Hemma igen först på torsdag kväll.
Jag kommer längta ihjäl mig efter min älskade familj!
Hoppas min älskling uppdaterar bloggen regelbundet så jag har något att trösta mig med på kvällarna.
// Sargit

1 kommentar:

Den morgontrötte Thomas sa...

Verkligen jättekul när småknoddnarna börjar leka "riktiga" lekar! Igår satt Emma en god stund nedbäddad i gosedjurslådan med en skål och en sked och matade sina favoriter och sig själv med låtsasgröt. Mycket näpet! :)