söndag 20 juni 2010

Adjö till Karlstad och hej Sunnäs!

Idag var det då dags att rulla vidare.
Vi hoppade över dansen helt idag då vi har lång väg att köra med barnen och ville komma iväg någorlunda tidigt.
Vi ska nämligen åka till Sunnäs, norr om Gävle, för att mellanlanda hos min vän Jenny med familj för att imorgon fortsätta till Umeå.
När barnen och M-P var färdig klädda så skickade jag iväg dem till frukosten medan jag stannade kvar på rummet för att packa ihop resesängarna och allt annat som blivit utspritt i rummet.
Därefter tog jag en snabb dusch och anslöt sedan till resten av familjen i matsalen.
Jag tog över barnen och M-P började packa in allt i bilen.
Här ser ni utsikten från vårat rum.
Den svarta bilen till vänster är våran, inatt då jag kom tillbaka fanns det inte en parkeringsplats ledig.
Så vi som kom då fick försöka parkera där vi inte skulle stå i vägen för någon.
Inte så lätt då det är mörkt ute, trångt på parkeringen och bilar överallt.
Barnen var inte så glada åt att sitta i bilen men nu var det pappa underhållaren som fick ta vid.
Men det dröjde inte länge innan hela familjen sov, förutom jag då.
Vi valde helt klart helt fel väg från Karlstad till Gävle, det var den mest tråkiga väg jag någonsin kört.
Var själv trött också så för att hålla mig vaken så åt jag godisbilar och chips samt drack cola fast jag inte alls var sugen, mest för att ha något mer att göra än köra bil.
Vi stannade i Filipsstad för lunch.
Där fanns det tyvärr inte mycket att välja på till barnen så det blev en barnpizza, deras första pizza!
Men det var majs, ananas och pizzasallad som barnen svullade i sig mest av.
Pizza verkade de inte så förstjusta i men åt några bitar i alla fall.
Dragkamp med våtservetter är något som är jättekul tycker både Sanna och William.
I Ludvika byttes vi av och M-P körde resten av vägen.
Jag var så trött att jag somnade nästan på en gång.
Vaknade knappt då M-P stannade till någonstans för att ge mellanmål till barnen och byta blöjor på dem.
Tog längre tid än räknat att köra så vi var tvungna att stanna till utanför Gävle vid ett hotell för middag.
Tyvärr var restaurangen stängd på söndagarna, men receptionisten var snäll och värmde barnens mat i micro åt oss.
Hon som jobbat passet före henne hade fått med sig kassanyckeln av misstag så då M-P skulle köpa kaffe så bjöd hon på den då hon inte kunde ge växel tillbaka.
De hade tydligen problem med nätverket också så hon hade inte det lätt stackarn.
Det kom ju lite folk dit för att checka in fast det var söndag kväll.
Först tillbaka på motorvägen så upptäckte vi att M-P glömt barnens matskedar på toaletten då han skulle skölja av dem.
Äntligen, efter en hel dags körande med en del raster, kom vi då fram till Sunnäs.
Jennys barn, Tyla, Siri och Wilma hade lyckats hålla sig vakna tills vi kom.
Vad barnen hade vuxit sen senast, nåja så klart de hade det då vi senast sågs förra året i juli.
Hur de såg ut då kan ni se i
detta inlägg.
Lite skillnad är det ju.
Siri vågade faktiskt vara hos mig fast vi inte setts på nästan ett år.
William tyckte det var spännande med yngre barn.
Här bekantar han sig med Tyla. Han var faktiskt väldigt försiktig då han "klappade" henne.
Alla fem barnen busade runt i vardagsrummet.
Jennys tvillingar har precis börjat gå med stöd och kan redan ställa sig upp utan stöd men där tar det stopp.
Känns om en evighet sedan våra kröp runt i den fart som Tyla och Siri gjorde, men så länge sen är det ju trots allt inte.
I hallen har Jenny och Bosse "sparat" ett trappsteg före grinden så att barnen kan sitta på den.
Alla barnen trivdes bra där, men Tyla gillade inte då William kom dit bredvid henne för han hade råkat sätta sig på henne tidigare och tyla var lite långsint hon.
Tyla i famnen på M-P strax innan läggdags.
Sen började klockan bli sent så det var bara kvällsgröt till barnen och kvällsfika för oss innan vi nattade barnen.
Råkade halvslumra jag med medan jag försökte få Sanna att somna, hon ville inte alls som vanligt.
Då hon (och jag) somnat så väckte M-P mig försiktigt och frågade om jag ville sova eller gå upp en stund.
Jag valde att kliva upp och umgås med Jenny då vi ju träffas så sällan.
Även Wilma var vaken då hon mot rutinerna hade fått sova middag för att orka ara uppe längre, det blev jättemycket längre då hon till slut somnade i soffan i mammas famn.
Tanken var att prata en halvtimma eller timma men det slutade med att jag kom i säng närmare ett!
Tiden går fort då man har mycket att prata om.
Mest blev det ju såklart "barnprat" och då speciellt om tvillingar men även lite annat diskuterades.
Mygg fanns det gott om fick jag erfarna då jag skulle till utedasset (det är verkligen på landet hon bor).
Men själv klarade jag mig rätt bra från myggbett i alla fall.
Barnen och M-P hade dock inte samma tur.
// Sargit

Inga kommentarer: