fredag 25 juni 2010

Trevlig midsommarafton

Trots en väldigt tidig morgon, då Sanna vaknade vid sex-tiden, så var barnen på gott humör.
Här väntar Sanna medan farmor stryker hennes klänning.
Vi åkte direkt efter frukost till M-P:s kusin Daniel som flyttat till hus i Vännäs nyligen.
Både Sanna och William somnade under den halvtimmeslånga färden då de ju varit igång två timmar tidigare än vanligt.
I början var barnen lite reserverade och vägrade lämna våra famnar. Sanna blev hysteriskt rädd för Daniels hund Folke från första början, så han fick hålla sig i vardagsrummet under vårt besök.
William däremot visade sig vara mer nyfiken på honom.
Men Folkes madrass dög att busa runt i då han lämnade den för att vara ute en stund.
Från Daniel åkte vi vidare till Klabböle för att vara med på midsommarfirandet där tillsammans med typ två hundra andra människor.
Mycket folk var det alltså, farmor Anki med sina barn och barnbarn var redan där då vi kom, de hade paxat plats för vår filt under ett stort träd så att vi kunde sitta i skuggan.
Jag och Sanna poserar glatt för kameran.
Det dröjde inte länge innan barnen började gå på upptäcksfärd i omgivningen.
William blev facinerad av ett vattenhjul som fanns på en klätterställning.
Sanna övergav klätterställningen då hon upptäckte att det fanns gungor också.
Så hon gick dit själv med sin farbror P-A efter sig.
Här gungar hon med hjälp av sin farbror.
Själv upptäckte jag att jag bara hade en kamera att ta hand om och tyckte att jag fotat nog för tillfället, så istället la jag mig ner för att sola benen lite.
Måste nog ha halvslumrat också då jag inte kommer ihåg att någon tagit kameran från mig.
M-P och jag blev barnlediga en stund då barnen somnat i vagnen.
Då passade vi på att titta runt på området lite.
Bland annat fanns det ett hus med en massa energi-experiment man kunde testa och få reda på en massa fakta om, typ som Tom Tits i miniatyr.
Jättekul var det även för oss vuxna.
Vi tänkte köpa glass men då glasskön var så lång skippade vi den idén och strosade runt i området lite till.
Här en bild på oss lyckliga tu tagen av undertecknad.
Tillbaka till gänget igen, barnen sov fortfarande.
De var nog helt utmattade av allt nytt och värmen.
En bild på en mor med sina vuxna barn.
Från vänster: Anna-Maria, Pär-Anders, Ann-Christine, Mats-Peter och Jan-Åke.
Efter två timmars slappande i parken så åkte vi hem för att umgås där istället.
Här spelas det "fotboll", eller nåt...
Det är viktigt att dricka mycket vatten då det är varmt.
Och då barnen visat intresse för att dricka med sugrör så var jag bara tvungen att köpa söta muggar med sugrör åt barnen häromdagen.
Idag fick de inviga dem och det var väldigt lyckat och uppskattat kan jag lova.
Sanna har en tendens att gå dit näsan pekar utan att se efter om någon vuxen följer med, det vill säga rymma.
Så henne får man ha koll på numera då hon är så nyfiken på allt och vill gärna hitta nya områden att upptäcka.
Ofta var det denna syn jag fick se under eftermiddagen då vi var på baksidan.
Medan pappa M-P grillade så underhöll jag våra uttråkade och griniga barn.
Jag plockade fram vårat soltält och såpbubblor, det underhöll barnen nästan fram till middagen.
Barnens kusin Amanda hjälpte gärna till med underhållningen av de små hon med.
William var inte på sitt bästa humör, men strax före middagen gick han faktiskt runt själv och undersökte jordgubbsplantorna och rabbarberna.
William har börjat härmas väldigt mycket, speciellt då ljud och ansiktsutryck.
Här busar farbror P-A med William vid matbordet.
Jompa hade hyrt film till idag så innan han skulle till jobbet (taxichaffis) ville de hinna se en av dem.
Så medan de andra satt i vardagsrummet och såg på "Sherlock Holmes", så tog jag hand om Sanna och William som verkade ha energi så det räckte och blev över.
Men det var inga större protester då det var läggdags.
Sanna somnade innan jag ens hann börja läsa saga och William somnade innan sagan var slut.
Har nog inte hänt någonsin att båda sover innan jag sjungit god natt till dem.
Resten av kvällen tillbringades i soffan tittandes på film nummer två "Shutter Island" baserat på boken "Patient 67".
Har tänkt läsa boken flera gånger men inte kommit mig för, men om boken är hälften så bra som filmen så måste jag helt klart läsa den.
En väldigt skön och solig midsommarafton blev det, hoppas midsommardagen blir lika bra.
Vill även passa på att önska er alla läsare en trevlig midsommarhelg.
// Sargit
p.s.
Glöm inte bort den lilla tävlingen jag har utlyst på bloggen.
Än finns det tid kvar att bidra.
Läs om den här.

Inga kommentarer: