lördag 5 juni 2010

Fullspäckad dag

Jag var rätt så slut på morgonen då jag kom hem så sent inatt och sedan inte kunde somna på en gång.
M-P fick väcka mig två gånger (vad jag minns) och sista gången så började jag få väldigt bråttom då jag skulle stå på coop klockan tio för att informera om nattvandringen.
Jag hann inte till tio...
Men jag kom dit nästan till halv elva...

Med mig hade jag Sanna, William fick umgås med pappa på tumanhand.
De hade varit ute och lekt hos grannen fick jag höra senare.
Sanna var hur go som helst och satt nöjt i sin lilla singelsulky (vi fick den på köpet då vi köpte tvillingsulkyn).
Sen gick hon runt och charmade folk och till slut då hon började tröttna, då klockan närmade sig tolv, så hade jag henne i bb-tain där hon hängde i famnen min och "sjöng".
Så nöjd och glad var hon och verkade trivas med att ha mamma för sig själv helt enkelt.
Hem kom vi lagom till lunch.
Efter lunch började jag ta tag i de tvätthögar som väntade på att bli vikta, William ville hjälpa men visste inte vilken hög han skulle börja i.
Jag hann inte vika så mycket då det blev dags för mig att ge mig av igen.
Det var nämligen Valstadagen idag, med en massa framträdanden på scen med sång, musik och dans samt en massa marknads stånd där det såldes diverse hantverk och annat samt informerades om vad som var på g i kommunen.
Min dansgrupp Saltomondale skulle uppträda där så jag fick skynda mig för att vi skulle hinna byta om och träna innan det var dags för oss.
Barnen var jätteduktiga! Så stolta vi var vi ledare (och föräldrar också antar jag).
Efteråt hade vi en liten terminsavslutning med fika innan det var dags att säga glad sommar till alla.
Väl hemma igen så hann jag precis säga hej och hejdå till pappa, Helena och Tina som var och hälsade på.
Tina ska vara hemma över sommaren då hon har sommarlov från universitetspluggandet i Örebro, gissa vad hon ska göra?
Jo, plugga på Uppsala universitet istället!
Det är min duktiga lillasyster det.
Själv packade vi in hela familjen i bilen och gav oss av mot Hova i Odensala.
NiS (nattvandrarna) hade nämligen bjudit in alla medlemmar med respektive till en grillkväll som avslutning på terminen.
Vi har inga schemalagda nattvandringar under sommaren utan bara "spontana".
Efter midsommarhelgen tar nattvandringen "semester".
Det var tråkigt nog inte så många medlemmar som kom, vi blev till slut "bara" några ur styrelsen med sina respektive.
Och på grund av sjukdom så var det två styrelsemedlemmar som inte kunde komma.
Först på plats var vi och genast började barnen inspektera omgivningarna.
Men först var det dags att återigen smörja in de små med solskyddsmedel.
Sanna ville inte släppa flaskan.
M-P lite trött och hungrig, men snygg iallafall. Barnen hittade en lykta att leka med, locket gick att öppna och stänga och det var spännande.Tre av mina styrelsekamrater, Emdadul, Björn och Johnny (som jag åkte motorcykel med igår).
Visst bor Maria med familj på en härlig plats, titta bara på omgivningen.
Uppe på "däck" ser ni Maria, kvällens värdinna, och hennes barn.
Nedanför vaktar herrarna köttet i grillen så inte den sprang iväg.

Både Sanna och William tyckte det var kul att springa ut och in genom denna vestibul.
Nej, William har inte dreglad så mycket som ni tror.
Det han har gjort är att plaska i poolen då han ju älskar vatten.
Sanna kände också på vattnet men plaskade inte så hårt som William.
Det fanns en moped i trädgården, den hittade barnen snabbt och fann den väldigt intressant.
Den blev deras personliga klätterställning en bra stund.
"Bra jobbat brorsan!" tyckte Sanna då William klättrat upp ännu en gång.
"Tittut" går också att leka med en moppe.
Blivande mopedist?
En fin bild på en lada jag bara var tvungen att visa, den låg precis nedanför altanen.
Då solen gick i moln blev det lite kyligt, då fick William byta om då han ju var "lite" blöt.
Även Sanna fick på sig sin Mumin-jacka.
En rosa bil tyckte Sanna var kul att putta på en stund.
Sen äntligen var det dags för middag.
Hela sällskapet samlat beredda att avnjuta grillat kött med hemmagjord bearnaisesås och potatissallad samt vanlig sallad.
Väldigt gott var det.
William hade inget emot att sitta hos Maria medan pappa förberedde vällingen.
Barnen började vara trötta så efter vällingen la vi dem i vagnen och M-P gick iväg på en "söva barnen" promenad.
William somnade väldigt snabbt men Sanna låg nöjt i vagnen och "sjöng".
Ville inte alls sova.
Efter drygt en timma kom de tillbaka, då hade vi flyttat in från kylan för efterätten.
Sanna var fortfarande vaken!
Hon fick sitta uppe med oss en stund medan vi fikade.
Sen la jag mig ner i soffan i vardagsrummet och försökte natta henne utan resultat.
Efter en bra stund kom M-P in och tog över.
Jag gick in till vardagsrummet igen efter ca tjugo minuter så möttes jag av denna syn.
Då var klockan nästan tio på kvällen!
Vi beslutade oss att nu var det dags att åka hem, alla trodde vi att Sanna skulle somna i bilen, men icke.
Hon var vaken ända hem, nöjd och glad, och då vi la henne i sängen efter pyjamas bytet så "läste" hon högt en stund innan det till slut blev tyst i rummet.
Då hade klockan slagit halv elva redan.
En blivande nattuggla till i familjen har vi nog.
// Sargit

Inga kommentarer: