onsdag 16 juni 2010

Soppkok, brödbak och packning

Ikväll hade vi bjudit över familjen Beutler på middag hos oss då vi inte kommer att ses på några veckor nu.
Tyvärr var Lina dålig och stannade hemma för att sova, men Thomas, Elin och Emma kom i alla fall.
Köttfärssoppan kokade på plattan då de kom och jag hade precis påbörjat brödbaket.
Skulle testa ett nytt recept som jag fått från Moa (min kollega som har öppen förskola i Valsta kyrka).
Hennes bröd är så gott så jag var tvungen att be om receptet som hon gladerligen delade med sig av.
Hon förvarnade mig om att degen ska vara smetig men tror nog ändå att min var lite väl rinnig då den rann ur handen då man försökte lyfta den.
Så jag hade i ännu mera mjöl och lite till men det slutade ändå med att vi "smetade" ut degen på plåten.
Lite tveksam blev jag hur det skulle gå, men då brödet var klart så såg det faktiskt rätt okej ut och smakade gott.
Inte lika gott som Moas men nästan...
Idag har båda barnen ätit med god aptit och även min köttfärssoppa slank ner snabbt i de små magarna, de ville till och med ha mer och åt två hela tallrikar med soppa!
Här mumsar de på det nybakta brödet, den försvann snabbt den med.
Jag lyckades fånga Max som slumrade i soffan och njöt av friden undertiden alla fyra barnen satt vid matbordet och således lät honom vara ifred.
Resten av kvällen/natten tillbringades med att packa allt som vi kan tänkas behöva under den kommande veckan då vi åker till Karlstad imorgon på Squaredance Convention.
Därifrån fortsätter vi till Umeå för att tillbringa tid med släkten där och är hemma igen efter midsommar.
Trodde inte att det skulle bli så mycket packning iår då vi ju inte har liggdelar till vagnen, babysittrar och storvagnen och andra babyprylar med.
Men det har börjat samlas en hel del saker i alla fall vid köket/hallen så vi får väl se om allt får plats i bilen.
Man har ju en tendens att ta med sig alldeles för mycket saker, men hellre för mycket än att upptäcka att man glömt något hemma.
Nu ska vi krypa till kojs så att vi orkar köra imorgon.
// Sargit

3 kommentarer:

ankan sa...

Trevlig resa!

Thomas sa...

Emma åt lika glatt av soppan idag som igår kväll, så den gick sannerligen hem! Jodå - även jag uppskattade den! :)

För övrigt kan jag hälsa att Max lever och har hälsan och att regnskyddet är funnet och vidarebefordrat. :)

Familjen Sundström sa...

Ankan: Tackar! Jo hittills har det varit lite upp och ner, speciellt med rutiner för barnen ;-)
Thomas: Skönt att höra! och tack för hjälpen, trots mängden med saker så har vi upptäckt lite till som vi glömt ;-) men vi överlever hihii...
//Sargit