söndag 2 augusti 2009

Solig eftermiddag

Idag då M-P kom hem från jobbet så bestämde vi oss för att åka till Sigtuna och äta glass.
Vi har sagt att det ska vi göra minsann under sommaren, och snart är ju sommaren slut så då måste vi ju passa på.
Då en vän till oss, Linnea, skulle hälsat på oss idag så ringde vi och kollade om hon ville följa med och det ville hon gärna.
Så vi packade ihop oss i bilen och åkte iväg.
Barnvagnen fick vara min snygga rullator vissa sträckor.
Jag vet inte om jag någonsin kommer vänja mig vid att de flesta som går förbi tittar flera gånger om på våra små sötnosar, och ibland kommer de fram och frågar det uppenbara...
Om det är fler med tvillingar som läser detta, vad är den mest konstiga fråga ni fått om era små då ni varit ute? och vlken fråga har ni hört flest gånger?
Den fråga jag fått flest gånger är just "är det tvillingar?"

Men lite kul är det ändå med uppmärksamheten tycker jag...
Mycket uppmärksamhet får dem ju i vanliga fall också med nära och kära, men ute får de uppmärksamhet av främlingar. Undrar hur det kommer påverka dem under deras uppväxt...
Måste vara nytt rekord, hela familjen fångad på samma bild igen på kort tid.
Då vi kom till hamnen så skulle vi ju äta glass, men då kom vi fram till att först måste vi äta något salt då ingen av oss hade ätit lunch.
Barnen fick också lite mellanmål, katrinblommonpure,mums! och så flaskan så klart.

Men de verkade inte riktigt nöjda med det då vår mat kom.
Både Sanna och William gjorde tappra försök att få i sig lite av våra goda hamburgare, inte ens smörgåsrån fungerade för att distrahera denna gång. De börjar få långa armar nu.
Efter lite miklande så lyckades vi äta upp vår mat iaf.
Sedan blev det glass, vi hoppade glasskulorna då kön var så lång så det blev "vanliga" glassar istället för mig och M-P. Linnea ville inte ha för hon frös redan, trots solen.
Så för att få upp värmen tog hon tag i vår vagn och började gå i rask takt på strandpromenaden medan jag och min man gick långsammare njutandes av våra glassar.
Se så håret flyger på henne, vilken fart!
Efter en härligt lång promenad, blev längre än tänkt så att barnen fick sova färdigt, så gick vi förbi en bil som var felparkerad. Inget konstigt med det förutom att det fanns en stackars hund som skällde förtvivlat där inne.
Inga fönster öppna alls!
Måste ha varit jättevarm i bilen då den inte ens stod i skugga!
Jag behövde ändå vila min fot så vi satte oss på en bänk som var några meter ifrån bilen.
Vi kollade på klockan och funderade på när ägaren skulle komma tillbaka.
Till slut började vi fundera vem man kunde ringa för att få ut hunden. Vi började vårt detektiv arbete med mobiltelfonerna först för att med hjälp av registreringsnumret få reda på ägaren, men det lyckades vi inte med, sedan för att få tag på numret till norrortspolisen för att få råd. men just då vi ringde nummerupplysningen så kom då ägaren till bilen, en gammal tant med en hund till i koppel.
Då hade vi suttit där i 20min! Stackars hund!
Linnea gick fram till damen och försökte tala om att hon borde tänka på hundens bästa och iaf lämna vatten och rulla ner rutorna på bilen. Men damen verkade bara bli arg och visade fula tecken åt Linneas rygg då hon gick därifrån och sen snabbt körde iväg.
Jag förstår inte vad folk tänker på som lämnar sina husdjur i en varm bil mitt i sommaren, för att inte tala om sina barn!
Det har ju hänt flera olyckor då djur och små barn omkommit av värmeslag. Så hemskt!
Nog om det.
Vi kom fram till vår bil och sedan bar det iväg hemåt.
Det var skönt att få komma ut lite efter att ha suttit inne flera dagar känns det som.
Foten värkte lite då vi kom hem men efter lite vila så var det bra igen.
Barnen fick äta rödspätta och potatis till middag. De verkade gilla det och speciellt tyckte de om det rivna päronet de fick till efterrätt.
Efter maten så fick pappa ta över som underhållare ett tag medan mamma la sig på soffan och försökte samla energi för att göra lite nytta.
Se så mysigt de har de.
Hmm, behöver jag nämna att det inte blev så mycket nytta gjord idag ;-)

4 kommentarer:

Indra sa...

Ja det vanliga var väl ungefär:
Åh är det tvillingar?
Ja
Är det en av varje?
Nej det är två pojkar.
Är dom enäggs eller tvåäggs?
Dom är enäggs
Ammar du?
Ja det gör jag
Men ääääär det inte jobbigt?
Nej det går så bra så

Eller den värsta:
Men fy tvillingar skulle jag aaaaaldrig vilja ha.
Den gången blev jag svarslös kan jag säga!

Trevligast var kvinnan som min sambo mötte som sa att tvillingar är högvinsten i livets lotteri. Det var fint!

mummu sa...

tyhmiä kysymyksiä,mutta toisaalta ymmärrettäviä.sanna ja william on niin eri näköisiä että joku voi ihan tosissaan luulla että toinen on hoitolapsi.näyttäähän william vanhemmaltakin kun sanna.söpöjä ne ovat ja siksi useimmat kyselee kun eivät kehtaa vaan seistä vieressä ja katsella.

Katja H sa...

De är hemskt när folk lämnar kvar sina djur o barn ensamma i bilen i denna värme.. Dom kan ju inte tänka alls!

Men nr till polisen är 114 14 (vare sig du är i malmö el sthlm) om ni inte har fått veta de.. Dit kan man ringa om de inte är akut el just för att rådfråga.. Hoppas att din fot är bättre! Kram till er!!

Familjen Sundström sa...

Indra: Det var ju jättefint sagt, att tvillingar är högvinsten i livets lotteri!
Det känns faktiskt precis så med våra små älsklingar :-)