lördag 22 augusti 2009

Händelsefull lördag

I dag direkt efter frukost packade vi ihop oss och åkte iväg till Fyrishov i Uppsala.
Både Sanna och William älskar att bada men William är den som är mer entusiastisk så att säga.
Sanna är mer en njutare och gillar att flyta runt medan William plaskar och simmar så fort han orkar.

Morfar och Helena följde också med.
Min pappa avslöjade att senast han badade i simhall var för ca arton år sen!
Då var det dags nu tyckte vi och tror inte att han ångrade sig.
Några bilder från badet.
Sanna glad som vanligt. William dyker. Morfar har filmat också då båda barnen simmar och dyker, William tar riktiga simtag, men jag lyckades inte ladda upp filmerna av någon konstig anledning.
Kanske jag kan fixa in dem en annan gång...
Syns det att han älskar vatten eller...
Här ser ni två glada barn i pappas och morfars famn.
M-P hann även leka av sig lite han med.
Han fick gå iväg för att göra lite volter på trampolinerna och dessutom hoppade han från tiometers höjd (tror jag det var), jag skulle aldrig vågat göra det.
Efter en halvtimmes badande så skyndade vi oss att duscha och klä på oss då barnens lunch tid skulle redan varit. Barnen verkade inte bry sig att maten var sen, men jag ville inte ta några risker och utsätta de övriga badande för deras serenad så därför skyndade vi oss.
Jag och Sanna var klara före Pappa och William, så det där med att tjejer tar längre tid för att göra sig klara stämmer inte alls, inte i vår familj i alla fall.
Sanna var så trött så trött så hon somnade med maten i munnen.
William var också trött men han skulle minsann inte sova.
Han tittade istället på allt och inget för att hålla sig vaken och inte missa något.
Så söt hon är vår lilltjej. Helt utslagen...
Med hopp om att även William skulle sova, och för att Sanna skulle få sova ut, så gick vi på en promenad för att leta efter någonstans där vi vuxna kunde äta lunch.
Efter ett tag såg vi en indisk restaurang som precis hade öppnat för dagen.
Det lät spännande att testa något nytt så vi gick in där.
William var fortfarande vaken.
Maten var jättegod! Har aldrig ätit indiskt förut men det lär bli fler gånger.
Sanna vaknade till. De som känner min man kan intyga att Sannas hår liknar hans.
Ett hår som står ut åt alla håll och kanter, det ser så sött ut!
Sanna löste dåliga hårdagen som far sin.
Självklart ska de små få lära sig tidigt vad som är bra musik, tycker farsan deras.Till slut, efter att jag tagit William i sjalen, så somnade han.
Sen sov han genom hela måltiden och ända tills vi kom fram till bilen igen.
Det är så mysigt att ha en sovande bäbis i famnen, även om det var lite svårt att äta utan att spilla alltför mycket på sjalen eller på Williams huvud. Men jag lyckades...Väl tillbaka i Märsta så följde vi med morfar hem till dem för att äta lite födelsedags tårta och tillbringa kvällen där.
Här ser ni födelsedags"barnet" stolt visa upp sin present från barnbarnen. Efter mellanmålet så fick barnen leka på golvet medan vi andra åt tårta som Tina bakat.
Den var jättegod, synd att jag inte kunde äta mer då min mage skulle protesterat då.
Vi hade sen tidigare bestämt att vi skulle tillbringa kvällen hos Bergmans och köra kvällsprocduren där och låta barnen somna hos dem.
Det var första gången vi gjorde så och det fungerade rätt så bra.
Jag och Tina gjorde pizza och efter middagen så spelade vi Settlers.
M-P vann första och jag andra omgången.
Vi fick springa in några gånger till barnen, som fått låna Tinas säng, men det får vi ju göra hemma också ibland.
Efter midnatt så kände vi att det var sängdags även för oss vuxna.
Så M-P fick ta en promenad hem med barnen medan jag körde hem med bilen (gissa varför det blev den uppdelningen... hehe).
Barnen reagerade knappt något då jag lyfte ner dem i deras vagn och sen från vagnen till deras sängar.
De sov gott, och det gjorde även min man, ända fram till småtimmarna.
Själv fastnade jag vid datorn igen... Precis då jag la mig ner vid tre tiden och höll på att somna så började Sanna gråta. Det slutade med att jag, efter att i en timmas tid sprungit fram och tillbaka från vår säng till hennes, bar in henne till vår säng.
William fick också flytta över till vår säng lite senare då han vaknade till för "nattmålet" vid halv sex tiden.
Det var länge sen barnen sov bredvid oss.
Det är så mysigt att ha dem bredvid sig, men jag ska försöka att det inte blir till en vana.
Men då och då är det helt ok.

2 kommentarer:

mummu sa...

hyviä kuvia.näkee että lapset ei pelkää vettä.kirjoitit vain väärin kun kirjoitit että min morfar,se on kyllä sinun isä ja lasten morfar.

Familjen Sundström sa...

Virhe tuli kun kiire oli... Olen korjannut sen...