måndag 31 augusti 2009

Sjukstuga - igen

Stackars Sanna har ju haft feber i helgen.
Som jag redan nämde i förra inlägget så var första gången någon av barnen hade feber.
Vilken skillnad det är på båda barnen då de har varit sjuka.
Sanna som inte brukar ha något emot att sitta själv och leka, blir ledsen så fort man sätter ner henne.
Sova är jobbigt för då börjar hostan hos båda barnen, så gissa hur mycket sömn jag fått i snitt under helgen...
Det som var skönt var att svärmor var här och kunde hjälpa till och ta över på morgnarna, då jag var helt slut efter nätterna, så jag fick sova lite extra för att orka ta nya tag sen.
Har inte ens orkat sitta vid datorn och blogga de stunder man skulle hunnit.
Istället så har man passat på att försöka vila istället.
Här får ni se några bilder som ändå tagits under helgen.
En av de få stunderna som William faktiskt sov gott en längre stund, trots hostan.
Men då sov inte Sanna.
Hon upptäckte en låda med leksaker som hon inte lekt med förut, som hon fick tömd framför sig.
Lego är spännande, men det tar nog ett tag innan hon förstår poängen med det.
Till dess går det ju lika bra att ha som tuggleksak.
På lördag så åkte farmor iväg för att äta surströmming med Helena.
Ingen av oss andra är så intresserade av det så de fick sitta helt ensamma på balkongen hos morfar, medan morfar och Tina flydde till oss.
Det tyckte sjuklingarna var kul då moster Tina lekte med Sanna och William medan mamma gjorde annat och pappa och morfar åkte för att hämta kinamat till oss.
Båda barnen har kräkts lite mer i helgen, så det har blivit några klädbyten.
Här ser ni William i en snygg body (i sin nya storlek) med äpplen på.
Han passar i rött den unge herrn.
Alla rutiner vi haft sen tidigare har havererat under helgen.
Särskilt kvällsrutinerna har slutat fungera.
Båda barnen vägrade sova, de var minsann inte trötta alls.
Glöm det!
Så de fick vara uppe och spela kort istället med oss andra en stund.
Det slutade med att Sanna somnade till slut i min famn i vår säng, jag halv sittandes.
Och William fick flytta över också senare på natten.

På söndag kom min syster Nadja till Märsta.
Hon bor i Oxelösund så det sker inte så ofta att hon är här eller vi där.
Men då hon nu var här uppe så passade hon på att komma och fira vår pappa som fyllt år.
Jag, farmor och barnen tog oss också dit (M-P stannade hemma och vilade för att han inte mådde bra, självförvållat...)
Självklart så ville moster Nadja hålla barnen samtidigt, och allt gick bra tills morfar skrämde Sanna då han försökte göra roliga grimaser för att få dem att skratta.
Men sen då hon lugnat sig så trivdes hon bra hos Nadja också.
Själv hade jag fullt upp med att försöka få en övertrött William att sova.
Då jag skulle resa på mig från Tinas säng när han somnat, ja då vaknade han så klart nästan på en gång.
Så det enda som gällde var att ligga där bredvid honom så att han fick sova ut lite.
Jag slumrade faktiskt till lite jag med...

I morse, strax efter sju var vi tvungna att säga adjö till farmor som skulle med flyget hem till Umeå.
Tina var så snäll att hon kom och skjutsade henne till Arlanda.
Det har varit skönt att ha henne här, speciellt då barnen blev sjuka så avlastar det enormt med en extra famn. Hoppas vi ses snart igen.
Resten av dagen flöt på med griniga och trötta barn som vägrade sova.
Och om nu den ene hade råkat somna, ja då såg den andre till att det inte var långvarigt...
De var faktiskt snälla och nöjda några stunder på dagen, i sisådär 5min i sträck.
Men oj vad glad jag blev då min man ringde och talade om att han var på väg hem från jobbet.
Då han kom hem lämnade jag familjen efter en stund för att gå på första mötet med dansgruppen Saltomondale där jag är en av ledarna.
Barnen verkade sköta sig rätt bra då jag var borta och senare på kvällen då det egentligen var läggdags så såg det ut så här.
Vadå sova jag! Nä, det har jag inte tid med... Jag är trött, men jag hänger hellre här hos morsan än ligger i min säng.
En timma senare så fick vi dem i säng och de somnade ganska snabbt båda två.
Men knappt en halvtimma senare vaknade först William, som fick somna om i mammas famn på soffan, och sen Sanna som somnade om i sängen då nappen hittat rätt.
Och så har de hållt på lite då och då så får se hur denna natt blir.
Om det slutar med att hela familjen myser i samma säng igen...

1 kommentar:

farmor Anci sa...

Tack för det fina mottagande jag haft därnere. Synd att det blivit en så långvarig sjukdomsperiod. De är väldans starka de där basiluskerna.....jag tror de har hoppat över till mig också(killar i halsen och nysningar)...hoppas de inte blir lika långvariga. Sköt om er! Stora kramen till er alla