torsdag 27 augusti 2009

Ännu en lång promenad - Träning för hela kroppen

Idag mötte vi upp Henrik och Daniella vid vattentornet vid tio.
Sen gick vi runt nästan hela Märsta känns det som, vi gick ungefär så här:
Valsta vattentornet, promenad vägen till Ekilla gård, Fasanvägen genom villorna till Norrbacka, runt nya Sätuna skolan, Stationen, Sätuna parken, Tingvalla, Gymnasiet, Valstavägen, och hem igen.
Pust och stön vad varmt det blev!
Och jag som trodde det skulle bli regn och hade inte dom svalaste kläderna på mig direkt.
Bra träning är det för hela kroppen då man har en tvillingvagn att skjuta på upp och ner för backar, tur att vi var två som kunde turas om.
Här ser ni farmor körandes sina nyvakna barnbarn.
Henrik och Daniella (som var vaken nästan hela promenaden då hon vägrade sova) vände hemåt när vi hade gått förbi gymnasiet.
Vi andra gick och hälsade på farfar och Linnea för det var lunch dags för barnen.
Där var katten Pågen lite kelig och Sanna väldigt nyfiken.
Flera gånger fick hon klappa honom.
Vår egen katt, Max, flyr oftast så fort Sanna eller William försöker klappa honom.
Efter lunchen blev det premiär för barnen att få smaka på plommon.
Linnea plockade dem från deras träd medan vi var där.
Vi fick med en påse hem som jag ska testa att göra pure av.
Båda barnen verkade gilla plommon.
Sanna tyckte om det jättemycket, för då jag skulle ta bort kärnan så blev hon arg för hon ville ju ha mer!Farfar plockade lite smultron också som barnen fick premiär äta.
De slank ner utan problem.
Väl hemma igen så var vi alla lite trötta men speciellt trötta var våra fötter.
Jag måste verkligen investera i ett par rejäla promenad skor nu när jag börjat gå långa promenader.
Då erbjöd sig Ann-Christine att ge mig lite zon-terapi(/fotmassage) på fötterna.
Såååå sköööönt! Förutom då hon kom åt ömma punkter...
Tur jag har med svärmor som kan sådant.
Vad roade sig Sanna och William med under tiden då?
William var fullt upptagen med att försöka käka upp fodralet till kameran.
Vad ska man med leksaker till då det finns annat spännande att tugga på?
Sanna höll på att inspektera film utbudet.
Hon var nog inte ute efter att välja kvällens film, utan mer försöka klura ut hur hon skulle få ner alla DVD-filmerna från hyllan.
Hon gjorde tappra försök men lyckades inte få ut dem... än...
Då barnen, och vi, ätit middag började jag baka morotstårta.
Jag fortsätter med genvägar med baket, även om jag faktiskt KAN baka på riktigt också.
Denna gång testade jag en färdig Mix som man bara skulle tillsätta vatten och smör i.
Tårtan var färdig gräddad precis vid barnens kvällsmatning, så den hann svalna lagom till efter läggningen då jag började med glasyren.
Vi var lite väl sugna på tårtan så vi ville inte vänta tills glasyren stelnat ordentligt.
Tårtan såg inte riktigt ut som på bilden på paketet.
Men ändå försvann det en hel del av tårtan under fikat.
Av resterna att döma fick den VG.

Hmm, undrar hur mycket nytta lång promenader gör då man vräker i sig läckerheter på kvällen?

1 kommentar:

farmor Anci sa...

Ja det var en mycket trevlig promenad, trots det var jag glad när den var över.(ont i lilltårna.) Vad tårtan anbelangar så var den för god att låta bli...efter första smakprovet...tyvärr....inte bra när det finns för mycket kring magen redan.