tisdag 18 augusti 2009

Besöksdagar

Igår var vi förbi Beutlers där M-P fick äta palt.
Sanna fastnade direkt med en leksak som de hade hängt upp på kökssoffan.
Hon undersökte den noga.
Plötsligt blev hon ledsen, för William och Elin busade för nära henne.
Så jag fick försöka trösta henne,
det lyckades jag snabbt med som ni ser.
Så här lycklig var William då Elin lekte med honom.
Idag åkte vi iväg till min gamla dagisfröken Tyyne.
Hon fyller snart 85år men jag tycker inte att hon verkar så gammal.
Jag har känt henne i nästan hela mitt liv, ända sen jag började på dagis.
Huset de bor i har de byggt själva år 1971 och jag har ofta varit där då jag var ung.
M-P fick också följa med idag då han var ledig.
Vi fikade och då det var dags för barnens mellis så hämtade Tyyne bananer till dem.
Sanna hade inte tålamod med att mamma skulle mata henne med sked.
Men tydligen så fungerar det att äta banan utan tänder så hon fick glatt hålla på en stund.
Även om det blev lite kladdigt, mest på mamma då, men som ett vist barn en gång sa; Det finns tvättmaskin hemma!
Förra gången jag var där med barnen var de mycket mindre (det var i våras) och både Arvi och Tyyne gläds åt att få se hur de har växt och utvecklats sen senast.
William bekantade sig lite mer med Arvi efter mellanmålet.
Sanna var nyfiken på allt omkring henne, som vanligt, så Tyyne hade fullt upp med att hålla henne i famnen.
Kommer inte ihåg om jag sagt det tidigare men vi har mycket gemensamt.
Tyyne och Arvi har samma bröllopsdag som jag och min man.
Tyyne är född i samma stjärntecken som Sanna och William
och dessutom så är hon själv tvåäggstvilling!
Ett av deras fem barnbarn heter också Sanna.
Det ni!
Innan hemfärd så passade vi på att föreviga oss då M-P kunde hålla i kameran.
Då vi körde hemåt hoppades vi att barnen skulle somna direkt för de behövde sova innan middagen.
Men de somnade först då vi närmade oss hemmet, så vi beslutade att skjuta på hemsysslorna ännu en gång (och lika glad var vi för det...) och köra runt tills det var dags att antingen väcka barnen eller tills de vaknade själva.
Det har nog inte hänt på flera år att vi bara kört runt utan anledning.
Vi tittade på husen i olika områden bla i Steninge, Steningehöjden, Til och Munkholmen.
Det var väldigt trevligt att köra runt så där och drömma om det eventuella framtida huset, någon gång då vi blir miljonärer ;-)
Så nu gäller det att skrapa fram några miljoner på triss eller något så vi kan förverkliga husdrömmen.
Och då hoppas vi att det hus vi vill ha är till salu så klart, annars får det vara.

3 kommentarer:

mummu sa...

tosi hienoa että pidät yhteyttä tyyneen.hänestä pidit päiväkodissakin eniten.olit muuten ollut päiväkodissa jo 4 vuotta ennenkuin tyyne aloitti siellä,mutta sitten ei muut kelvannutkaan niin hyvin kuin hän.johtuikohan osaksi siitäkin että tyyne oli vanhempi kuin muut henkilökunnasta ja rauhallisempi.

Sofia sa...

Haha, ja så brukar vi oxå tänka när man åker förbi de där fina husen på "gräddhyllorna" som mamma brukar kalla de fina områdena =)

Va häftigt att ni fortfarande ha kontakt med din gamla dagisfröken!

Anonym sa...

Min mamma tyckte det var roligt att se bilder på Tyyne O Arvi som hon känner och tycker barnen har blivit så stora o fina, hon hälsar så gott :) /Sofia L (Melizza hälsar)